Mens det globale TV-marked voksede med kun 2% i 4. kvartal af 2024, steg salget af premium TV med 51%, hvor TCL for første gang overhalede LG, så TCL nu er næststørst.
Seneste markedsdata kommer fra Counterpoint Research. Tallene viser, at kinesiske Hisense og TCL fortsætter med at tage markedsandele fra de sydkoreanske giganter LG og Samsung, der længe har domineret TV-markedet.
Målt på enhedsalg af TV-skærme blev LG overhalet af TCL i 2022, og Hisense året efter. Tallene for 4. kvartal 2024 viser, at Samsung fortsat var førende, men TCL nærmer sig. LG var stadig nummer fire.

TCL overhaler LG på premium TV
Over de seneste år har Hisense og TCL også kapret betydelige markedsandele inden for salg af premium TV. I 4. kvartal 2024 overhalede TCL for første gang LG på salg af premium TV.
- "Leverancerne af premium-TV modeller, der består af QD-MiniLED, QD-LCD, NanoCell, LCD 8K, QD-OLED, WOLED og MicroLED-TV, voksede med 51% år-til-år og nåede et rekordhøjt niveau. For hele året 2024 var leverancerne oppe med 38% år-til-år," skriver Counterpoint Research.
- "Da kinesiske mærker intensiverede deres angreb på premium-markedet, som forventes at vise høj vækst, faldt Samsungs markedsandel til 29%, ned med 12 procentpoint år-til-år. På den anden side leverede TCL mere end dobbelt så mange premium-TV år-til-år, overhalede LG og tog andenpladsen på premium-markedet."

Hvad er et premium TV?
Definitionen af et premium TV er dog stadig vag, og det faktum at marketingtermer som "NanoCell" (almindelig LCD) og "QLED" / QD-LCD (uden miniLED-bagbelysning) omfattes, giver et skævt billede.
Som eksempel markedsføres mange billige LCD TV i mellemklassen i dag som "QLED" eller sågar "miniLED", hvilket primært gør det til en øvelse udi at omklassificere flere LCD TV under premium-branding.
Ikke desto mindre vokser salget af MiniLED LCD TV hastigt med 170% år-til-år, ifølge Counterpoint, der runder af med en advarsel:
- "Hvis Trump-administrationens 'tarifbombe' gennemføres, vil TV produceret i Mexico også blive påvirket af den nye 25% tarif på Mexico. Især sydkoreanske virksomheder, der står for en stor del af det nordamerikanske premium TV-marked, forventes at blive mere påvirkede. Derfor er der akut behov for modforholdsregler for at forberede sig på enhver situation," sagde Calvin Lee, analytiker hos Counterpoint Research.