Samsung har været den førende TV-producent i 19 år i træk. LG har fortsat førertrøjen på indenfor OLED TV. Hisense, TCL og Sony er de resterende top-5 mærker.
Ifølge data fra analysefirmaet Omdia kunne Samsung i 2024 notere sig en markedsandel på 28,3% af det globale TV-salg, hvilket er et lille fald fra 30,1% i 2023.
LG var nummer to (16,1%), TCL tre (12,4%), Hisense fire (10,5%) og Sony fem (5,4%), målt på omsætning. I 2021 havde Sony en markedsandel på 9,5%. Målt på styksalg har Hisense og TCL begge overhalet LG, ifølge TrendForce.
OLED vokser, 'QLED' flader ud
I 2024 solgte Samsung 1,44 millioner OLED TV, hvilket svarer til en årlig vækst på 42%. Samsungs OLED TV er bygget på enten Samsung Displays QD-OLED eller LG Displays WOLED paneler.
Selskabet solgte 8,34 millioner "QLED" LCD TV, hvilket er samme niveau som i 2023, til trods for at "QLED"-mærkatet efterhånden klaskes på nærmest alle LCD TV i mellemklassen.
I segmentet for TV-skærme større end 80 tommer er både LG og Samsung blevet overhalet af Hisense og TCL. Som modsvar lancerer Samsung i år 100- og 115-tommer modeller.
LG størst på OLED TV
På trods af Samsungs indtog på OLED-markedet i 2022 og en markedsandel på 23,7% i 2024, formåede LG at fastholde sin førerposition med 3,18 millioner solgte OLED TV sidste år, hvilket svarer en 52,4% andel af det globale marked for OLED TV.
I premium-TV segmentet (over 1500 dollar) udgjorde OLED TV en andel på 45%, på trods af en svag konkurrencemæssig position over for de ultrastore, prisbillige LCD TV. OLEDs andel forventes at overstige 50% i 2025.
Salget af 8K TV var for lavt til at blive opgjort særskilt.
Der blev solgt i alt 6,07 millioner OLED TV verden over i 2024, en stigning på 8%. Det samlede TV-marked voksede med 3% til 208,83 millioner enheder, hvilket markerer første vækst i tre år.