Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonStreamingabonnent, hold øje med disse trends i 2025 og frem - FlatpanelsDK

Streamingabonnent, hold øje med disse trends i 2025 og frem

12 Feb 2025 | Per Fanefjord Laursen |

Rapport forudser, at streamingtjenester får travlt i 2025 med at opfinde nye argumenter og tilbud for at holde på kunderne.

Det danske streamingmarked i 2025 er kendetegnet ved stor konkurrence kombineret med voksende, kritisk prisbevidsthed blandt forbrugerne.

Derfor arbejder streamingudbydere med at blive dygtigere til at holde på de mere flygtige abonnenter, der let og elegant springer videre, når de ser et godt tilbud.

- "Forbrugere vil ikke betale for abonnementer, som de ikke bruger, så de er i stigende grad blevet vante med at ’tænde og slukke’ for deres abonnementer. Den enkelte streamingtjeneste oplever derfor stigende churn (udskiftning, red.), selvom interessen for abonnementer generelt er voksende. Det er særligt i forbindelse med prisstigninger, at forbrugerne bliver observante på, hvad de har," siger direktør Morten Suhr Hansen fra konsulentvirksomheden Subscrybe til Flatpanels.

Subscrybe har netop udgivet rapporten ’Subscription Trends 2025’ sammen med PEJ Gruppen, der både behandler generelle trends og streaming. Rapporten forudser, at streamingtjenester får travlt med at opfinde nye argumenter, der gør dem bedre i stand til at holde på de mindre loyale kunder.

- "Abonnenter vil være stadig mere kritiske og agile i deres abonnementsvalg – vi kalder dem "churn & return," skriver direktør for salg- og kunderelationer, Marie Lykke Lützhøft, TV 2 Play, i rapporten.

Hun henviser til de forholdsregler tjenester tager for at mindske udskiftning af kunder (churn), samtidig med at man fastholder fokus på at vinde de tabte abonnenter tilbage.

 Se også: Streaming-kalenderen


Rabat og bundling

I år vil abonnenter sandsynligvis opleve, at streamingtjenesterne eksperimenter med at tilbyde rabatter, mod at kunden binder sig. - "På trods af at det er i modsætning til princippet om 'fri opsigelse – anytime'," skriver Marie Lykke Lützhøft. De opmærksomme forbrugere kan med fordel holde mere øje med mulighederne i ’Bundling’. Det er en voksende trend, at streaming og TV produkter indgår partnerskaber, hvor produkter/virksomheder enten indgår som dele af en større bundling-løsning eller bliver aggregator. En "pakke" af ydelser giver potentielt abonnenter øget værdi og måske endda en bedre brugeroplevelse med ét samlet interface. Omvendt vurderer virksomhederne at bundling styrker kundens loyalitet.

En varm velkomst til nye abonnenter

Forbrugerne kan forvente, at streamingtjenester ser en fordel i at blive dygtigere til at tage imod deres førstegangskunder for at styrke loyaliteten fra start. - "Personalisering og hyperpersonalisering fylder mere og mere. Særligt for de helt unge generationer. Det stiller store krav til streamingtjenester om relevans og evnen til at engagere," påpeger Morten Suhr Hansen. - "Onboarding bliver en universel nøgle til succes, da en positiv begyndelse er grobund for gode vaner. Jeg tror også, at virksomhederne gør klogt i at give flere valg til brugerne af deres tjeneste ved at lade dem være medskabere," skriver TV2 Plays Marie Lykke Lützhøft. Der er ingen tvivl om, at streamingtjenester i år fortsætter kampen mod ulovlig kontodeling. Kontodeling vil blive bekæmpet med teknologiske løsninger; særligt offensivt hos de streamere, hvor delinger udgør den største finansielle risiko. Læs også: Tiltagene mod kontodeling er begyndt at virke i Danmark
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Thomson lancerer 100" Google TV til vild startpris i Danmark

01 May 2025 |

Nordflix? Kulturministeren vil skabe nordisk alternativ til Netflix

01 May 2025 |

'Drømme OLED' med blå PHOLED klar til produktion, siger LG Display

01 May 2025 |

Wiz lancerer HDMI Sync Box til stemningslys bag TV'et

30 Apr 2025 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Netflix i maj

30 Apr 2025 |

OLED opfattes som 1,5x lysere end LCD, hævder Samsung Display

30 Apr 2025 |