Udsigten er, at streamingtjenester og tv-kanaler kommer med mere tv-underholdning – talkshows, quizzer og reality i alle varianter – men færre nordiske serier.
Der er næppe tvivl om, at de nordiske husholdninger er klar til at betale mere for flere SVOD (Subscription Video On Demand) abonnementer i 2025.
Samtidig tegner det til, at husstandenes udgift til traditionelle tv-kanaler vil aftage, konstaterer Mediavision i sin årlige undersøgelse.
Seerne søger mod streaming
Medieanalysevirksomheden Mediavision interviewede i december 2024 alle slags branchefolk på tværs af den nordiske mediebranche om deres forventninger til forbrugere og marked.

Marie Nilsson, Mediavision
Resultatet udkom i 'Mediavision Industry Outlook 2025', der kombinerer de nyeste brancheindsigter med Mediavisions refleksioner og andre data.
- "Mere end 50 procent af de branchefolk, vi spurgte, mener, at de nordiske husstande vil bruge flere penge på SVOD-abonnementer i 2025. Det er en betydelig stigning sammenlignet med sidste år, hvor 32 procent forventede vækst. Kun fem procent forudser et fald i 2025," sagde CEO Marie Nilsson, Mediavision, til C21media.
80 procent af de adspurgte interessenter forudser faldende husholdningsudgifter til traditionelt tv i 2025. Trods de dystre forudsigelser var traditionel betalings-tv stadig den største mediekategori målt på husholdningernes forbrug i 2024.
Branchen forventer reklamevækst
Helt i takt med de internationale tendenser vinder streamingtjenester, hvor reklame kan fra- og tilvælges (AVOD), også i popularitet i Norden.
- "Et klart flertal af branchens respondenter mener, at AVODs andel af det samlede nordiske tv-annoncemarked fortsætter med at vokse og når 40-50 procent i 2027," sagde Nilsson.
Streamere vil investere i underholdning
Der bliver sat flere penge i generel tv-underholdning, inkl. alle varianter af talkshow, quizzer og reality, på streamere og tv-kanalerne, mens nordiske serier og film sandsynligvis mister investeringer.
- "'Underholdning' som bred genre har positive udsigter. Mere end 50 procent af branchens respondenter tror på en stigning i egenproduceret nordisk underholdning. Omvendt mener 30 procent af de adspurgte, at lokale serier og film vil tabe investeringer," sagde Marie Nilsson.
Mediavision spår også, at investeringer i sport – lokalt såvel som internationalt – vil vokse; halvdelen af alle respondenter forudser nemlig stigende investering i rettigheder.