Kinesiske Hisense sigter mod at blive det førende TV-mærke i USA – og overhale Samsung – om cirka to år.
Der er fart på kineserne i disse år.
Ifølge markedsdata fra Counterpoint indtog den kinesiske TV-producent Hisense andenpladsen i Nordamerika målt på antallet af solgte TV-skærme i 2. kvartal 2024, kun overgået af Samsung.
- "Hisense og TCL, der har fokuseret på almindelige LCD TV, prøver at øge deres markedsandel ved at styrke deres premium TV-porteføljer med QD-LCD og Mini LED LCD," sagde Counterpoint til CNBC.
Sigter mod førstepladsen
Det kinesiske TV-mærke har nu sat sig et nyt mål om at erobre førstepladsen, hvilket de mener er opnåeligt inden for omtrent to år, ifølge Hisenses chef for den internationale forretning, Catherine Fang.
For at nå i mål har Hisense underskrevet en aftale om at blive den første officielle partner på FIFA Club World Cup, der begynder i Miami i juni 2025. Det er den nye VM-turnering for klubhold.
Parløb med TCL
På global basis ligger Hisense ligeledes bag Samsung og konkurrerer skarpt med et andet kinesisk TV-mærke, TCL, om andenpladsen. TCL tilbageerobrede andenpladsen globalt i 2. kvartal 2024, ifølge Counterpoint.
Både Hisense og TCL er desuden tæt på at indhente LG i segmentet for premium TV-skærme.
Omtrent halvdelen af Hisenses omsætning skabes uden for Kina. Nordamerika bidrager med ca. 30% af det internationale salg.

- Kilde: CNBC