Google TV sniger reklamer ind i 'kun apps'-tilstand i Danmark
31 Oct 2024 | Rasmus Larsen |
I Danmark og mange andre lande plejede Google TVs 'kun apps'-tilstand at tilbyde en reklamefri brugeroplevelse, men det er ikke længere tilfældet.
Ved at navigere til din Google TV-brugerprofil kunne du tidligere aktivere 'Tilstanden Kun apps' (Apps only mode) for at fjerne Googles reklamekarussel øverst og de mange sponsorerede anbefalinger fra partnere på hjemmeskærmen. Dermed blev kun dine installerede apps vist.
I denne uge har Google imidlertid udrullet en ændring så reklamekarussellen også vises i 'kun apps'-tilstand, hvilket strider imod formålet og skubber app-ikonerne nærmest ud af skærmen. De mindre ikoner med sponsoreret indhold er stadig skjulte.
Venstre: 'Kun apps'-tilstand før. Højre: 'Kun apps'-tilstand nu
Ændringen ser ud til at være slået igennem i de fleste europæiske lande, herunder – men ikke begrænset – til Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Belgien, Holland m.fl.
Google TVs reklamekarussel var allerede aktiv i 'apps only mode' i Nordamerika.
Hvad bliver det næste?
Ændringen, som ikke er knyttet til en softwareopdatering idet Google har rullet den ud via sine servere, er en del af Googles strategi om at tjene reklamekroner på ejere af Google TV-enheder, herunder Chromecast og Google TV Streamer.
Ligesom Amazon FireTV og Roku har Google øget mængden af reklamer i brugerfladen. Brugere i Europa er pt. forskånet reklamer i fuldskærm for urelaterede produkttyper, såsom fastfood, men det er nok et spørgsmål om tid, før det ændrer sig i Europa ligesom i USA.
Læs også: Test: Google TV Streamer
Google TV-platformen har ca. 270 mio. aktive brugere månedligt på verdensplan.
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev
Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.