Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNetflix: Ingen danske reklamer foreløbig - FlatpanelsDK

Netflix: Ingen danske reklamer foreløbig

09 Oct 2024 | Per Fanefjord Laursen |

Danske reklamer er ikke lige på trapperne, siger Netflix-topchef, men mediabureau tror og håber, de kommer i 2025.

Tilbud om billige streamingabonnementer med reklamer i flere varianter er en af tidens markante trends i den nordiske streamingbranche.

Aktuelt er der reklame på Max, Viaplay, Disney+, SkyShowtime og TV 2 Play. Næsten alle store streamingtjenester i Norden tilbyder såkaldte 'Hybrid Video on Demand' (HVOD) abonnementer, men der kan gå noget tid, før den helt store aktør følger trop.

Det afslørede co-CEO Greg Peters, Netflix, på et pressemøde i Stockholm forleden, skriver flere medier.

Den højtplacerede Netflix-chef var fløjet ind fra Silicon Valley og sagde, at streameren ikke har aktuelle planer om at lancere et HVOD-abonnement i Norden. Det synes stik imod Netflix' strategi på de mange andre markeder, hvor man har introduceret lignende tilbud, herunder USA.

- "Lige nu bliver vi klogere på, hvordan vi kan vokse, og hvorledes teknologien fungerer bedst. Først når vi er blevet klogere på det, kan vi begynde at tænke på, hvornår og hvordan vi vil udvide," sagde Greg Peters på mødet.

 Læs også: Prisstigning på Netflix i Danmark


Netflix skal lige finde sine ben

Der er uden tvivl appetit på reklame blandt annoncørerne, men måske tøver Netflix, fordi det handler om de rette rammer, der kræves for at operere i små annoncemarkeder, vurderer Senior Principal Analyst Advertising, Matthew Bailey, fra den britiske analysevirksomhed Omdia. - "De andre globale virksomheder, der har lanceret annonceunderstøttede tjenester i regionen – tænk Pluto TV og Disney+ –  dannede partnerskaber med lokale tv-stationer om annoncesalg. For eksempel har Disney indgået et samarbejde om salg med TV 2 i Danmark og med TV4 i Sverige. Pluto TV blev lanceret i samarbejde med Viaplay i Norden. Det setup har man ikke klar lige nu, så Netflix skal finde det rette partnerskab før en Nordisk entré," siger Matthew Bailey til Flatpanels.  

Efterspørgsel på Netflix reklame

Mediabureauet Omnicom Group har længe fulgt Netflixs reklameintroduktion i UK med et kritisk blik. Gruppen forventer, at der kommer reklame på Netflix i Norden i løbet af 2. halvår 2025, når salgsmodellen modnes, og annoncesalget vokser i de 12 markeder, hvor reklamesalg blev introduceret i november 2022. - "Om det bliver Norden samlet eller svenskerne først, som vi har set med Amazon, er et andet spørgsmål. Vi krydser fingre for hele Norden, for der er ingen tvivl om, at efterspørgslen er til stede," siger Chief Investment Officer Claes Braagaard, Omnicom Media Group (OMG) i Norden, til Flatpanels.
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Thomson lancerer 100" Google TV til vild startpris i Danmark

01 May 2025 |

Nordflix? Kulturministeren vil skabe nordisk alternativ til Netflix

01 May 2025 |

'Drømme OLED' med blå PHOLED klar til produktion, siger LG Display

01 May 2025 |

Wiz lancerer HDMI Sync Box til stemningslys bag TV'et

30 Apr 2025 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Netflix i maj

30 Apr 2025 |

OLED opfattes som 1,5x lysere end LCD, hævder Samsung Display

30 Apr 2025 |