PlayStation 5 får bedre 3D-lyd
PlayStation 5 får forbedret 3D-lyd med mulighed for at personalisere lydprofilen. Den kommende softwareopdatering byder også på et par andre nyheder. Alle ører er forskellige, hvorfor lytterens ører ideelt set bør kortlægges for at opnå optimal effekt med surround-lyd – eller 3D-lyd – i hovedtelefoner. Flatpanels fik for flere år siden en demonstration af Sonys 3D-lydteknologi, længe før den blev introduceret som 360 Reality Audio til musik og som Tempest 3D AudioTech til PlayStation 5. Ved denne lejlighed fik vi ørene kortlagt ved hjælp af et kamera med henblik på at skabe en såkaldt Head-Related Transfer Function (HRTF). Forskellen i 3D-lydeffekten var slående.Personlig 3D-lyd til PS5
Sidenhen har flere aktører introduceret "personlig" 3D-lyd, hvor øret kortlægges ved hjælp af kamera eller en række lydtest. Sidstnævnte fremgangsmåde er nu på vej til PlayStation 5, der med en softwareopdatering får personlig 3D-lyd, - "We’re pleased to introduce a feature that lets your PS5 console create a personalized 3D audio profile just for you," forklarer Sony. "For example, your personalized 3D audio profile may enable you to better sense the positions of characters and objects in a game world more clearly than before, making the experience more immersive." Det virker sådan her: Sonys personlige 3D-lyd virker med hovedtelefoner og øretelefoner forbundet til PS5. Der kan laves forskellige profiler til hver bruger af PS5. Det vil kunne findes under: Settings -> Sound -> 3D Audio (Headphones). Selskabet oplyser, at personlig 3D-lyd kun understøttes med spil, der afvikles på selve konsollen. Det vil altså ikke virke med spilstreaming og Remote Play. Foruden Tempest-systemet understøtter PlayStation 5 også Dolby Atmos.Andre nyheder til PS5
I den kommende opdatering vil man desuden finde to mindre nyheder, der vedrører Remote Play, altså streaming af spil fra sin konsol til f.eks. en anden enhed, og opladning af controllere. Nyhederne er:
Adaptiv opladning af controlleren. Foto: Sony