Den nye streamingtjeneste Max har hverken vundet eller tabt, viser de tidlige danske tal fra Nielsen Media. Her er tallene for 2. kvartal 2024.
Siden Max fra Warner Brothers Discovery (WBD) fik dansk lancering 21. maj, har seerne i gennemsnit brugt godt tre minutter dagligt på tjenesten i andet kvartal.
Helt aktuelt (uge 26) ligger Max nummer 9 på Nielsen Medias ugentlige streaminghitliste.
Med godt tre minutter dagligt i snit har Max ét minut mere, end HBO Max havde i andet kvartal 2023. Men samtidig er forbruget på Discovery+ faldet i takt med, at brugerne flyttede over på den nye tjeneste. Det samlede forbrug på tværs af HBO Max og Discovery+ i andet kvartal 2023 og forbruget af Max i andet kvartal 2024 er cirka på samme niveau, konstaterer rapporten 'Streaming i Danmark', som TV 2 udgiver.

Kilde: TV 2 / Nielsen
Af praktiske hensyn er Max, HBO Max og Discovery+ brugertal for andet kvartal – både før og efter 21. maj – samlet som ét Max tal. Der er mest logisk i overgangsfasen, oplyser TV 2 Kommunikation til Flatpanels.
Max er en fusion af HBO Max og Discovery+, hvilket betyder, at den nye streamer kan udbyde cirka 2800 titler i alle genrer, og snart kan Max muligvis sikre sig et boost, når streamertjenesten viser OL i juli, hvor Max – modsat DR og TV 2 – har rettigheder til samtlige discipliner. Den nye streamer-gigant er også så småt klar til at introducere danske reklamer for de abonnenter, der har valgt et Basic-abonnement til 79 kr.
TV 2 Play og DRTV driver markedet
I lighed med årets første kvartal er det især TV 2 Play og DRTV, der driver Danmarks streamingforbrug.
TV 2 Play og DRTV er i andet kvartal fortsat de største tjenester i markedet med henholdsvis 13,6 og 12 minutter dagligt per dansker i gennemsnit. De er samtidig de tjenester, der vokser mest med hver tre minutter sammenlignet med andet kvartal sidste år.
Netflix og Viaplay på niveau
Netflix og Viaplay holder nogenlunde niveauet fra andet kvartal 2023 med henholdsvis ti og fem daglige minutter per dansker, mens Disney+ med fem daglige minutter går tilbage med cirka ét minut dagligt sammenlignet med samme kvartal sidste år.
De streamingaktører, der er distributører, eksempelvis YouSee og Waoo, måles også. Og de holder stort set niveauet fra andet kvartal 2023.
Overordnet stiger forbruget af streaming fortsat i Danmark.

Kilde: TV 2 / Nielsen
- Kilde: TV 2s rapport 'Streaming i Danmark' 2. kvartal 2024