Årets første kvartal blev det hidtil værste for klassiske tv-pakker i USA. Markedet er inde i en "dødcyklus", ifølge analytikere hos MoffettNathanson, da seerne rykker til streaming.
Ligesom fysiske skiver, er markedet for betalings-tv (kabel-tv, parabol-tv, IPTV, antenne-tv) under gevaldigt pres på grund af fremkomsten af streamingtjenester.
- "Det første kvartal var det værste nogensinde for tab af betalings-tv abonnenter," skriver analytiker Craig Moffett i MoffettNathansons kvartalsvise 'Cord Cutting Monitor'-rapport.
Der er i dag færre end 60 millioner amerikanske husstande med en klassisk tv-pakke. Der var over 100 mio. for otte år siden.

2,37 millioner amerikanske husstande opsagde tv-pakken alene i første kvartal af 2024. Så godt som alle operatører mistede kunder, inkl. amerikanske tv-tjenester på internettet (såkaldt vMVPD, Virtual Multichannel Video Programming Distributor) som YouTube TV, der er at sammeligne med YouSee Play.
- "Selv YouTube TV, den eneste rigtige 'vinder' hidtil i demonteringen af lineær video, måtte notere sig første kvartalsvise abonnentstab nogensinde, ifølge vores estimat, hvilket fremhæver det voksende sæsonudsving blandt stadig mere sportsdrevne lineære vMVPD'er."
En dødcyklus
MoffettNathanson er begyndt at referere til den amerikanske branche for tv-pakker som værende i en "doom cycle" – "dødscyklus". De forklarer:
Stigende omkostninger til sportsrettigheder skubber seere med interesse i anden underholdning ud af tv-pakkerne. Denne udvandring fører til yderligere prisstigninger, idet der nu er færre husstande til at betale for de dyre sportsrettigheder.
Sideløbende rykker underholdningsgiganter film og serier til egne streamingtjenester såsom Disney+ Max, samtidig med, at annoncører flytter annoncekroner til streamingplatforme.
Hvordan ser det ud i Danmark?
Det amerikanske marked for tv-pakker er anderledes end det europæiske og danske marked, men MoffettNathansons beskrivelse virker alligevel ikke så fjern.
I Europa som helhed er der endnu ikke massiv kundeflugt, men i Danmark har vi i senere år set film og serier rykke fra tv-kanaler til streaming. Nu ser vi optakten til, at at sporten tager springet. Amazon har eksempelvis sikret sig danske rettigheder til udvalgte Premier League-kampe, Disney+ til Europa League og Apple til Major League Soccer.
Brancheforeningen Danske Mediedistributører (DMD) har tidligere oplyst, at 500.000 danske husstande droppede tv-pakken mellem 2017 til 2022.
Den bedste indikator, vi har, for det klassiske danske tv-marked er den markedsledende tv-distributør YouSee, der gik ind i 2024 med 894.000 tv-kunder. Det er 500.000 færre end de 1,41 millioner, som YouSee havde på toppen i starten af 2015.
- Kilde: MoffettNathanson's Cord Cutting Monitor via NextTV