Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reason65% betaler for streaming: "Vi forventer fornyet vækst" - FlatpanelsDK

65% betaler for streaming: "Vi forventer fornyet vækst"

06 May 2024 | Per Fanefjord Laursen |

Det danske streamingmarked var mæt og lidt sløvt i første kvartal 2024, hvis man bedømmer på udbredelsen og antal gennemsnitlige abonnementer pr. husstand (stacking).

Men det skal ikke udelukke fremgang i hele 2024, der bl.a. kan drives af fornyet medvind fra billige streamingtilbud med reklamer, spår det svenske analyseinstitut Mediavision, der har medier som deres speciale.

Status er, at der er betalte streamingtjenester i ca. 65% af husstandene, hvilket svarer til ca. 1,7 millioner husstande. ’Stacking’ (antal betalte streamingabonnementer pr. husstand) ligger stabilt på tre abonnementer pr. husstand. I alt har danske husstande i dag 4,5 millioner betalte streamingabonnementer.


To år med roligere tempo

Fredrik Liljeqvist
Fredrik Liljeqvist, Mediavision
Udviklingen følger Mediavisions generelle prognose. Markedet har været mættet de seneste to år, og samtidig er konkurrencen om forbrugerne steget betydeligt. Høj inflation har siden 2022 påvirket ikke kun husstandene, men også mediebranchen, hvilket har ført til et lidt mindre udbud af nyt dansk indhold. - "Første kvartals stabile danske marked er som forventet," konstaterer Fredrik Liljeqvist, senioranalytiker hos Mediavision.

Kickstart af væksten

Der er dog tegn på forandring i horisonten for flere aktører arbejder offensivt på at kickstarte væksten. Når streamingtjenester begrænser kontodeling og indfører billigere reklame-versioner, bør den samlede streamingomsætning vokse i løbet af 2024, forudser Mediavision. - "Vi forventer fornyet vækst, der følger den overordnede økonomiske udvikling, og drevet af de nye strategier i branchen," siger Fredrik Liljeqvist fra Mediavision, og tilføjer: - "Det er dog også en anden bevægelse i gang. Globale streamingudbydere øger både deres markedsandele og deres andel af visninger. Det er uden tvivl en udfordring for de lokale tjenester i Danmark og i Norden som helhed." Læs også: Den næste streamingfase kommer til Danmark i 2024  Læg dertil en parallel indholdstrend: Flere streamingudbydere kaster nu deres kærlighed på live sport, også i Norden – for eksempel Disney+. Live-sport bliver delvist finansieret af reklamer, som vil være en væsentlig indtægtskilde for branchen fremover.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

LGs 2024 OLED TV nu i handlen i Danmark

14 Jun 2024 |

Hisense tilslutter sig igen 8K-alliancen

14 Jun 2024 |

Der hamstres storskærme før en stor sportssommer

13 Jun 2024 |

Første 8K 3D-kamera til Apples Immersive Video-format afsløret

13 Jun 2024 |

Streamingtjenesten Max har nu tv-kanaler inkl. Kanal 5

12 Jun 2024 |

Ingen danske biografer kan vise 'Inderst inde 2' som Pixar ønsker

12 Jun 2024 |