YouTube har eksperimenteret med pausereklamer på TV-enheder og melder om positive resultater, hvilket meget vel kan blive startskuddet til bred udrulning i nær fremtid.
Flatpanels spurgte i oktober 2023, om du er klar til reklamer på streaming, når indholdet sættes på pause? TV 2 Play har gjort siden februar 2023, og både Max og Hulu – Disneys streamingtjeneste for voksne – gør det i USA.
Google-ejede YouTube har ligeledes i 2024 eksperimenteret med pausereklamer på visse TV-platforme i udvalgte lande. Selskabet giver nu første status på eksperimentet:
- "I første kvartal så vi stærk interesse med introduktionen af et pilotprojekt med pausereklamer på forbundne TV; et nyt ikke-afbrydende reklameformat, der vises, når brugerne sætter deres organiske indhold på pause," sagde Googles Philipp Schindler under fremlæggelse af Alphabets kvartalsregnskab.

En pausereklame på YouTube. Foto: Antique_hardDrive, Reddit
Til kamp mod ad-blockere
Kommentarerne fra Google synes bestemt at indikere, at YouTube stærkt overvejer en bredere udrulning af pausereklamer som del af målet at øge omsætningen per seer, der ikke er tilmeldt YouTube Premium, der dog ikke fjerner sponsoreret indhold i videoer.
Sidste år lancerede YouTube en kampagne for at blokere ad-blockere verden over. Næste skridt bliver et forsøg på at blokere tredjeparts-apps med indbygget ad-blocker såsom SmartTube og NewPipe.
- Kilde: Android Authority, Reddit