Med QD-OLED, WOLED, miniLED LCD og store skærme dominerede Samsung sidste år markedet for high-end TV, ifølge Counterpoint Research.
LG Electronics kontrollerer stadig over 50% af markedet for OLED TV, men Samsung tager andele.
Samsungs fornyede interesse for OLED TV hjalp dem med at opnå en markedsandel på 45% inden for 'premium TV', eller high-end TV, sidste år, ifølge analysefirmet Counterpoint Research, der for nylig har opkøbt Display Supply Chain Consultants (DSCC) .
LG fulgte efter med en markedsandel på 20%, dernæst TCL med 11%, Hisense med 11% og Sony med 5%.

Kilde: Counterpoint Research
Hvad er et premium TV?
Counterpoint specificerer ikke, hvordan de definerer et 'premium TV', men tidligere inkluderede DSCC alle TV med "avanceret skærmteknologi", defineret som OLED, QD-OLED, miniLED LCD, quantum dot LCD og store skærme.
Definitionen kræver dog nogle forbehold. Godt nok kan visse LCD TV med quantum dots kvalificere til high-end målt på billedkvalitet, men de fleste kan ikke, idet det er LCD TV med kantbelyst LED. Ydermere, så er store LCD TV typisk dyre, men sjældent high-end.
Ikke desto mindre sidder Samsung komfortabelt på føringen, mens TCL og Hisense har medvind pga. hjemmemarkedet i Kina.
- "Forsendelser af premium TV faldt 1% for året, men steg til 10% af det samlede marked hjulpet af en stigning i Kina, der voksede med forbløffende 39% og 49% i hhv. forsendelser og omsætning. Et tydeligt skift mod MiniLED LCD TV fra vigtige kinesiske OEM'er kombineret med aggressive priser og kampagner hjalp med at drive segmentet på hjemmemarkedet," skriver Counterpoint Research.
På det samlede TV-marked førte Samsung også an i 2023 med en markedsandel på 16 %, efterfulgt af Hisense og TCL, hver med en andel på 11%, og LG med en andel på 10%. Målt i omsætning s¨ var Samsungs markedsandel 30,1% sidste år, ifølge til markedsanalysefirmaet Omdia.

Kilde: Counterpoint Research