Amazon Prime Video har fået reklamer i fire lande og seerne begynder nu at bemærke, at Dolby Vision og Dolby Atmos er blevet begrænset til den dyrere reklamefri pakke.
Amazon introducerede reklamer i sit normale abonnement i et tocifret, hvis ikke trecifret, milliontal hjem mellem den 29. januar (USA) og 6. februar (Storbritannien, Tyskland, Canada). Kunder skal fremover betale mere for at slippe for reklamer.
I samme omgang har tjenesten tilsyneladende skruet på streamingkvaliteten.
Både journalister og brugere har bemærket, at indhold ikke længeres afspilles i Dolby Vision HDR og Dolby Atmos-lyd. Det er stadig muligt at streame i 4K, HDR10, HDR10+ og 5.1 surround.
Meldingen kom i første omgang fra tyske 4KFilme og blev senere bekræftet af Forbes i Storbritannien. De har gennemført test på tværs af LG, Samsung, Sony og TCL TV.
Begrænset til dyrere abonnement
Fremover skal man opgradere til Prime Videos reklamefri abonnement, der i Europa koster 3 Euro ekstra månedligt. Så kan film og serier igen streames i Dolby Vision og Atmos.
Selvom det er muligt, at det skyldes en teknisk fejl eller en begrænsning relateret til reklamepauser, så har Amazon Prime Video ikke desto mindre nedgraderet streamingkvaliteten for alle brugere, med mindre de betaler ekstra. Opdateret: Amazon har nu bekræftet til Forbes, at det ikke er en teknisk fejl.

Venstre: Prime Video med reklamer. Højre: Prime Video uden reklamer. Foto: 4KFilme
Dette er blot seneste udvikling i Amazons spøjse forhold til Dolbys video- og lydformater. I årevis manglede Dolby Vision på Prime Video, når indhold blev afspillet på Apple TV 4K.
Reklamer på Prime Video introduceres senere på året i Australien, Frankrig, Italien, Mexico og Spanien. Der er ikke sat dato på nordisk lancering.
- Kilde: 4KFilme, Forbes