Det er indgået forlig i en sag i USA, hvor den største amerikanske TV-producent, Vizio, ifølge søgsmålet har markedsført TV-skærme med "falsk og misvisende" angivelse af opdateringsfrekvens (Hz).
Vizio har markedsført sine TV-skærme med en "effektiv" opdateringsfrekvens på 120Hz eller 240Hz, på trods af, at LCD-panelet kun opdaterer ved 60Hz eller 120Hz.
Markedsføringen, som klassesøgsmålet kalder "falsk og misvisende", var bygget på konceptet om 'motion smoothing', altså indsættelse af kunstige, ekstra billeder i billedstrømmen. Det kendes også som sæbeopera-effekten (the soap opera effect).
Praksis i branchen
Vizio har indgået forlig i klassesøgsmålet Jeffrey Koenig et al. v. Vizio, der blev anlagt i 2018, men nægter sig dog skyldig i påstanden om "falsk og misvisende" markedsføring.
TV-producenten er ikke alene om denne praksis, men forskellen lader til at ligge i, at Vizio har brugt 'Hz' som angivelse, hvorimod konkurrerende TV-mærker kun oplyser et tal.
Du kan altid tjekke den faktiske opdateringsfrekvens (Hz) på en given TV-model i TV-databasen, udviklet af Flatpanels.
Der er i klassesøgsmålet indgået forlig i Californien, hvor Vizio står til at skulle betale 3 mio. amerikanske dollars tilbage til kunderne. Vizio har samtidig forpligtet sig til ophøre denne form for markedsføring, hvilket måske kan smitte af på branchen som helhed.