Danskernes appetit på at købe nye TV-skærme er en smule vigende set over 18-19 måneder, ifølge den danske branches salgstal, men der er optimisme at spore i august.
Salget af nye TV-skærme i Danmark faldt med 6% til knap 225.000 enheder i perioden fra januar 2023 til august 2023 sammenlignet med samme periode i 2022, hvor salget dog faldt hele 23% i forhold til januar til august 2021.
Den svage udvikling følger i kølvandet på salgsfesten under coronapandemien.
Det fremgår af branchetal fra analysebureauet GfK, der deler de nyeste tal
med Flatpanels. Det er den danske detailbranche, som i fællesskab leverer salgstal til GfK.
August kan markere vendepunkt
De seneste tal afslører imidlertid, at vi kan have nået et vendepunkt.
- "Den mere aktuelle trend er dog, at markedet er ved at vende på PTV (Panel TV, altså fladskærme, red) og faktisk blev der solgt flere i august 2023 end i august 2022. Så det tyder på fornyet forbrugerinteresse," siger Philip Læborg, Key Account Manager hos GfK.
Han påpeger, at lignende tendenser ses på beslægtede 'Technical Consumer Goods' og det indikerer måske en lovende trend på vej i branchens vigtige 4. kvartal og julen.
- "Når det gælder skærmstørrelse, er trenden stagneret lidt og faktisk er 40-50 tommer det segment, der er vækstet mest, mens +50 tommer er faldet," siger Philip Læborg, og uddyber:
- "Ikke desto mindre udgør 55 tommer skærme stadigvæk 50% af markedet målt på enheder. Skærme, der er mere end 70 tommer, er faldet fra 5.4 til 4.8% målt over hele 2022 vs. 2023. Men igen – de helt friske salgstal fra august 2023 viser vækst for både +55 kategorien og +70."
Den interaktive graf (Infogram) kan ikke fremvises pga. dine valg i cookie-boksen. Du kan acceptere cookies i 'Privatliv' nederst til højre.