Salget af AR/VR headset faldt for fjerde kvartal i træk og 2023 forventes at lande på 2017-niveau. Analysefirmaet IDC forventer dog, at markedet vil vokse betydeligt næste år.
Markedet havde medvind under coronapandemien, men er faldet betydeligt sidenhen på baggrund af økonomisk afmatning, prisstigning på Meta Quest 2 og en begrænset pulje leverandører, der tilbyder aldrende hardware.
- "Forsendelser verden over af augmented reality og virtual reality (AR/VR) headset faldt for fjerde kvartal i træk, da styksalget faldt 44,6% år-til-år i andet kvartal af 2023 (2Q23)," skriver analysefirmaet IDC. "Nedadgående pres fra den globale økonomi har bremset efterspørgslen, mens den negative indvirkning af en prisstigning på det populære Quest 2 headset kombineret med aldrende hardware fra flere leverandører hæmme væksten yderligere på dette marked."
Meta er markedsleder
Meta (Facebook) er fortsat markedsleder, men Sony har taget markante andele siden lanceringen af PlayStation VR 2 til PlayStation 5.
I andet kvartal af 2023 sad Meta på en 50,2% markedsandel mens Sony havde 27,1%. ByteDance ligger på tredjepladsen med 9,6%, efterfulgt af Xreal (tidligere Nreal) og DPVR.
Separate headset har taget over, mens smartphone-bundne headset såsom Samsungs Gear VR er så godt som forsvundet fra markedet.

Vækst i 2024, drevet af Apple
2023-salget forventes at nå 8,5 mio. headset, et fald på 3,2% fra 2022, og nogenlunde på niveau med 2017.
Næste år forventes dog at blive meget bedre. IDC forventer, at markedet i 2024 vil vokse med 46,8% i forhold til 2023, drevet af lanceringen af Apples Vision Pro og ny hardware fra Meta og ByteDance.
Læs også: Apple Vision Pro har hjemmebio-app og genopliver 3D-film
- "AR/VR-markedet befinder sig på et kritisk punkt i sin korte historie," sagde Ramon T. Llamas, forskningsdirektør for Mobile Devices og AR/VR hos IDC. "Apples indtræden næste år vil bringe tiltrængt opmærksomhed til et lille marked, men det vil også tvinge andre virksomheder til at konkurrere på forskellige måder. For nogle betyder det at møde Apple head-to-head med lignende funktioner og apps. For andre betyder det, at man må beskytte specifikke markedssegmenter. I nogle tilfælde vil det være begge dele. Alligevel vil dette give brugerne større valgfrihed og sammenligningsgrundlag, og i sidste ende vil definitionen af det bedste af det bedste få ny betydning."
IDC forventer, at det årlige salg rammer 30,3 mio. enheder globalt i 2027, hvoraf 20 mio. vil være separate headset og 10,3 mio. kablede headset.