Tre ud af fire nordiske husstande kan nu forbinde til i hvert fald visse streamingtjenester via Smart TV eller boks. Det åbner nye muligheder for producenterne af TV-skærme.
Det store skifte fra antennesignaler til streaming er godt undervejs og har taget store spring i de seneste år.
Fra 2015 til 2023 er udbredelsen af internet-forbundne TV-enheder steget fra 54% til 76% i Norden. Tallet omfatter husstande, som har mindst én enhed. Det oplyser Mediavision på baggrund af deres seneste undersøgelse.

Tallet omfatter både Smart TV, som har apps indbygget, og medieenheder såsom Apple TV, Chromecast, Nvidia Shield, PlayStation og Xbox.
Det oplyses ikke, om der er forskelle mellem de nordiske lande.
Ikke alle betaler for streaming
Det er dog ikke alle husstande med et Smart TV, som betaler for streamingtjenester. Det er "kun" 70% af de nordiske husstande, oplyser Mediavision.
Forskellen kan ligge i, at nogle ejere kun ser gratis streamingtjenester eller at de slet ikke streamer. Det er i dag vanskeligt at købe ny TV-skærm, som ikke er "smart".
TV-producenter bliver udbydere
Den store udbredelse af Smart TV har åbnet nye døre for producenterne. Bl.a. LG, Philips, Samsung og TCL har lanceret egne gratis streamingtjenester med reklamer – i stil med Pluto TV.
Disse tjenester kendes som FAST (Free Ad-Supported Television) og hvis man bruger USA som pejlesnor, så bliver det en tendens, som nordiske forbrugere skal vænne sig til.
- "Vi ser nu, at et stort flertal af nordiske husstande har Smart TV,", siger Fredrik Liljeqvist, senioranalytiker hos Mediavision. "Dette har også gjort det muligt for flere aktører, såsom TV-producenterne, at være involveret i indholds- og aggregeringsbranchen. Producenter som LG, Phillips, Samsung osv. leverer i dag indholdstjenester til forbrugere. Dette vil sandsynligvis øge konkurrencen fremover, både over seere og annoncører."