Ejere af soundbaren Sonos Arc har klaget over høje knaldlyde siden slutningen af 2020. Selskabet har erkendt problemet, som de stadig arbejder på at løse.
De høje knaldende lyde kan opstå, når der sendes Dolby Atmos-lyd fra bestemte afspillere. Det lader til primært at ske med Apple TV 4K og Xbox Series X, som er to af de eneste enheder, der transmitterer Dolby Atmos over HDMI som ukomprimeret PCM med metadata (Dolby MAT 2.0) i stedet for en komprimeret bitstream.
Læs også: Guide: Dolby Atmos i hjemmet
Sonos siger til brugerne, at en løsning er at deaktivere HDMI CEC (og miste HDMI-styring) eller deaktivere Dolby Atmos (og leve med 5.1 surround). Det er naturligvis ikke acceptable løsninger.
Sonos erkender problemet
Problemet påvirker ikke alle ejere, men hundredvis har klaget over problemet i mere end to og et halvt år, hvor Sonos ikke har formået at levere en løsning.
Selskabet har udsendt følgende erklæring (oversat) til The Verge:
Vi er klar over, at en lille procentdel af kunderne har oplevet et interoperabilitetsproblem, som forårsager en poppende lyd på Arc. Det, vi ved nu, er, at dette problem opstår på nogle Dolby Atmos-aktiverede lydprodukter, inklusive Arc, når de er tilsluttet bestemte kombinationer af streamingenheder og TV, mens der afspilles Dolby Atmos-indhold.
Vi forpligter os selv til at finde årsagen, og vi fortsætter med at teste for at pålideligt at gengive, hvad kunderne beskriver online og hvad vi hører i samtaler med vores supportteam. Vi er også i dialog med vores kontakter hos tredjepartsproducenter for yderligere at udforske mulige løsninger. Da dette er et problem, der stammer fra den måde, forskellige enheder arbejder sammen på, er der en række tests, som vores team skal udføre for at forstå omfanget og udvikle en målrettet løsning til hver opsætning. Vi giver dig besked, så snart vi har en opdatering at dele.
- Kilde: The Verge, Sonos Community