Apple oplyser, at de to micro-OLED skærme i Vision Pro har 90/96Hz opdatering og 23 mio. pixels i alt. Analysefirmaet DSCC estimerer, at hver skærm har 3800x3000 pixels.
Tidligere på ugen løftede Apple sløret for Vision Pro, der positioneres som en enhed til 'spatial computing' fremfor et MR/AR-headset.
Det kan køre apps og mange andre typer media, herunder spil og video.
4K til hvert øje, 90/96Hz
Selskabet lagde ikke specifikationer på bordet, så analytikere i skærmbranchen forsøger nu at udfylde hullerne.
- "Ifølge Apple er hver pixel 7,5um bred, og der er 23 mio. pixels på tværs af de to paneler. Det ville svare til ca. 3400 PPI (pixel per tomme, red) og en opløsning på ca. 3800x3000 pr. øje. Til sammenligning har Bigscreen Beyond en opløsning på 2560x2560 pr. øje," skriver Dr. Guillaume Chansin, Director of Display Research hos DSCC (Display Supply Chain Consultants).
Som du måske har set, så markedsfører Sony deres PlayStation VR2 som '4K HDR' på trods af, at de to OLED-skærme hver har en opløsning på 2000x2040 pixels. Det svarer til cirka 2K pr. øje. Apple siger, at Vision Pro har "flere pixels end et 4K TV for hvert øje".

To Micro-OLED skærme, 4K til hvert øje. Foto: Apple
Under en præsentation til udviklere på WWDC 23 bekræftede Apple, at Vision Pro som udgangspunkt opdaterer i 90Hz, med mulighed for 96Hz til brug med film og serier i 24fps (4x24 = 96).
DSCC har tidligere sagt, at micro-OLED skærmene leverer over 5000 nits lysstyrke, men en pæn andel af lyset går typisk tabt pga. linserne og den måde, hvorpå skærmene drives på.

Systemet til at spore dine øjne består af lysdioder og infrarøde kameraer. Foto: Apple
Potentielt paradigmeskift
Apple proklamerede, at Vision Pro bruger de mest avancerede skærme, de nogensinde har lavet. Lanceringen markerer ifølge DSCC et potentielt paradigmeskift i skærmindustrien.
- "For skærmindustrien er dette det potentielle paradigmeskift: forbrugere kan få adgang til flere skærme med ét enkelt headset. Desuden er de to primære skærme i Apples headset baseret på OLED-on-Silicon teknologi (ofte kaldet Micro OLED), så bagpladen laves på halvleder-fabrikker i stedet for skærmfabrikker," tilføjer Chansin.
Med andre ord kan producenter af mikrochips såsom TSMC i fremtiden få en førerposition indenfor skærmproduktion. DSCC oplyser, at siliciumbagpladen i de to micro-OLED skærme produceres af TSMC, mens den hvide OLED med farvefiltre er fra Sony. OLED-skærmen på fronten, der viser brugerens øjne til omverdenen, produceres af LG Display.
Højere opløsning i fremtiden
TSMC har fabrikker til at masseproducere halvledere til chips på såkaldt 5nm node – og snart 3nm – men på nuværende tidspunkt fremstilles micro-OLED på en ældre node, bekræfter DSCC. I fremtiden kan micro-OLED rykkes til mere kompakte noder, hvilket kan øge pixeltætheden drastisk – altså opløsningen.
DSCC spår, at micro-OLED "hurtigt vil vinde markedsandele i forhold til andre skærmteknologier og i sidste ende dominere AR/VR-markedet". Metas Quest headsets er alle udstyret med konventionel LCD-teknologi.
En skønne dag kan disse nye produktionsmetoder måske endda udnyttes til større skærme.
- Kilde: Apple, DSCC