YouTube har så mange brugere, at tjenesten nærmest er en mediekategori i sig selv, konkluderer bureauet Havas.
Det er næppe en nyhed, at YouTube er en populær udbyder af video i utallige genrer. Det har Nielsens løbende tv-målinger allerede dokumenteret.
Men nye data fra medie- og reklamebureauet Havas afslører, at YouTube for alvor vinder indpas i den brede befolkning. YouTube er et medie, der bliver brugt af rigtig mange til meget forskelligt, og i alle aldersgrupper – men helt særligt de unge.
Men mere tid bruges på flow-tv
Flow-tv og YouTube har stort set den samme opbakning blandt mediebrugere (defineret som ”ser flow-tv eller YouTube engang imellem”), viser Havas’ nye egen måling af brugervaner blandt 2.000 respondenter på 18 år+.
- "Der er faktisk en anelse flere, som er på YouTube (82%) end der ser flow-tv (81%), når man kigger på den regelmæssige brug af medierne. Men målt på ugentligt basis samt det daglige antal minutter der bliver brugt på medierne, er flow-tv trods alt stadig markant større end YouTube. På nuværende tidspunkt," siger Insights Manager Maya Lykke Jensen, Havas, til Flatpanels.
Læs også: Nielsen: YouTube større end Netflix i Danmark
Havas forventer, at det ugentlige forbrug på YouTube og streaming vil fortsætte med at stige, mens det ugentlige forbrug på flow-tv vil falde.
Musik og sjove klipDe faste brugere på YouTube er næppe i tvivl om, at platformen kan tilbyde et enormt og vidt forskelligt indhold, men videotjenestens opbakning i Havas’ analyse er alligevel tankevækkende.
- "Vi kan i hvert fald konkludere, at mange bruger YouTube. Så mange at tjenesten nærmest er en mediekategori i sig selv. I undersøgelsen svarer respondenterne, at det især er til musikindhold, sjove klip og tutorials, men mindre til serier og film," siger Maya Lykke Jensen.
Læs også: YouTube blokerer ad-blockere
Tv-markedet er i vækst og forandring. Derfor gennemførte Havas som noget nyt en specialanalyse af de kombinerede seervaner på flow-tv, streaming og YouTube for at kunne sammenligne de tre mediegrupper, når bureauet rådgiver sine kunder. Det har tidligere undersøgelser ikke belyst i samme grad.