Netflix med reklamer er lanceret i en håndfuld store lande forud for bredere udrulning. Indtil videre vælger 5 mio. at spare til gengæld for reklamepauser, bekræfter selskabet.
Abonnenter kan spare 3 Euro eller 3 dollars ved at vælge pakken med reklamer fremfor Basic-pakken uden reklamer og spare 8 Euro eller 8,5 dollars ift. Standard-pakken.
Det gør 5 mio. aktive månedlige brugere nu – lanceringen skete i november 2022. Netflix har i alt 232,5 mio. abonnementer – og mange flere seere – men reklame-pakken er pt. kun tilgængelig i Australien, Brasilien, Canada, Frankrig, Italien, Japan, Korea, Mexico, Spanien, Storbritannien og Tyskland.
Det bekræftede tal kom fra Jeremi Gorman, global chef for reklamer hos Netflix, på Upfront-messen i New York i denne uge. På messen blev nye tiltag også præsenteret.
Sponsorer af tv-serier
Ligesom det kendes fra sportsudsendelser i Danmark, så vil en annoncør kunne sponsorere enten en hel tv-serie eller film, eller sponsorere enkelte episoder af en tv-serie. Disse sponsorater vises før udsendelsen.
Det er i tillæg til de reklamepauser, der er undervejs, som varer 4-5 minutter per time.
Netflix hævdede videre, at brugere reagerer på deres reklamer 4,5 gange oftere end reklamer på lineære tv-kanaler og 4 gange oftere end reklamer på andre streamingtjenester, samtidig med, at Netflix når langt flere seere verden over.

Eksempel på en reklamepause på Netflix. Foto: websgeisti, reddit
Forever business?
Dette er ifølge selskabet opskriften på en "forever business", hvor Netflix kan udkonkurrere andre. Med andre ord begynder reklameudvidelse at ligne noget, som Netflix-brugere allerede skal forberede sig på at se mere til.
Læs også: Netflix med reklamer mangler 5-10% af indholdet
Netflix har ikke sagt, hvornår reklame-pakken kommer til Danmark, men den danske branche forventer, at det sker i slutningen af 2023, hvor Netflix' udvidelse i særdeleshed vil true TV 2 Play, Viaplay og Warner Bros Discovery.

Sådan ser Netflix' pakkestruktur ud i USA. Reklamepakken er dog blevet opgraderet til 1080p
- Rettelse: Det er præciseret, at 5 mio. er tallet for månedlige aktive brugere af reklamepakken