Googles YouTube er begyndt at slå ned på ad-blockere, som seere anvender til at fjerne den stigende mængde videoreklamer. Selskabet kalder det et eksperiment.
YouTube har i senere år øget antallet af videoreklamer, der kommer oveni udgivernes egne reklamer og sponsorerede videoer. Som modtræk har nogle seere søgt mod ad-blockere – reklameblokkere – fremfor at betale for et relativt dyrt YouTube Premium-abonnement.
Den mulighed kan snart være væk, idet Google at begyndt at slå ned på praksis på YouTube.

Beskeden som nogle YouTube-seere har fået. Foto: Sazk100, reddit
Et eksperiment
Googles løsning til at forhindre blokering af videoreklamer er i øjeblikket ved at blive testet blandt visse seere før en potentiel fuld udrulning. Tiltaget kan imidlertid også ende med at blive skrottet.
- "Vi kører et lille eksperiment globalt, der opfordrer seere med annonceblokering aktiveret til at tillade annoncer på YouTube eller prøve YouTube Premium," siger en talsperson fra Google IGN (oversat). "Annonceblokering er ikke ny, og andre udgivere beder jævnligt seerne om at deaktivere annonceblokering."
Google har tidligere blokeret YouTube Vanced, som var en populær tredjeparts app til YouTube, der fjernede alle videoreklamer. Visse brugere installerede Vanced på Android TV skærme og bokse som en 'side-loaded' app.
- Kilde: Reddit, IGN