Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonUændret TV-tidsforbug siden 2016 men nu dominerer streaming – og YouTube - FlatpanelsDK

Uændret TV-tidsforbug siden 2016 men nu dominerer streaming – og YouTube

25 Apr 2023 | Per Fanefjord Laursen |

Danskere bruger ikke mere tid på deres TV-skærme end for seks år siden, men rigtigt meget skærmtid sker på streaming og særligt Youtube.

2022 var det første år, hvor der blev brugt mere tid på ”nye medier” end på traditionelle medier, konkluderede DR Medieforskning for nylig i sin årsrapport.

Claes Braagaard
Claes Braagaard, CIO, Omnicom
Dét interessante skifte har bureaugruppen Omnicom Media Group også bidt mærke i. Gruppen har netop gjort status på tv-markedet, men set med de kommercielle briller. - "Vi oplever store omvæltninger i tv-branchen og i seervanerne, men det hører med til historien, at vores tidsforbrug foran tv-skærme ikke har ændret sig siden 2016," sagde Chief Investment Officer Claes Braagaard, Omnicom, på seminaret Mediebilledet 2023, hvor Flatpanels lyttede med. Han henviste til tal fra DR Medieforskning, der viser, at tidsforbruget af både flow og streaming (15-75 år) udgjorde 47% af al mediebrug i 2016. I 2022 udgjorde det 49%. - "Forbruget er nærmest uforandret, men i 2022 er forholdet omvendt, nu er det streaming, der fylder klart mest," påpegede han. 

TV-tid i 2023

Biografen genvinder pusten

Den allerstørste skærm, biograflærredet, har næsten genvundet sin ”seer” opbakning efter de to tunge år med covid-19, noterer Claes Braagaard. Dansk Reklame Film estimerer, at der vil sælges ca. 11 mio. billetter i 2023. Der var ca. 7 mio. solgte i 2021. Gennemsnittet i 2015-19 var ca. 13 mio. solgte.

Youtube er en central streamingtjeneste

Claes Braagaard fremhæver også YouTube, som er en streamingaktør, der ikke helt får den credit, den fortjener. - "Youtube er en streamingtjeneste, og den er én af de førende streamingplatforme i Danmark målt på tidsforbrug. Den er helt dominerende i forhold til DRTV, Netflix, TV 2 Play og Viaplay, når det gælder dem under 40 år," sagde han og tilføjede: - "Folk som mig, der repræsenterer virksomheder der vil annoncere, kan næppe undvære Youtube i vores tv-kampagner, selv hvis målgruppen går helt op nær 60 år," sagde Claes Braagaard. Bureaugruppen OMG har i 2023 blikket stift rettet mod det faktum, at den gennemsnitlige tv-seer bliver stadig ældre, mens de unge – fra 40-45 og ned – i stigende grad skal nås online, på streamingtjenesterne eller YouTube, TikTok, Snapchat m.m.

TV-tid i 2023

TikTok er voldsom

Mange streamer også videoindhold, der dukker op i deres feed på sociale medier, især TikTok, viser OMGs egen ”Generation Next Social 2022” analyse.  - "Det er ikke helt tilfældigt, at vi taler meget om TikTok for tiden, platformen er klart den dominerende videoplatform blandt de sociale medier. Det gennemsnitlige daglig tidsforbrug på TikTok er 1 time og 28 minutter. Det er det dobbelte af både Facebook og Instagram."

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

LGs 2024 OLED TV nu i handlen i Danmark

14 Jun 2024 |

Hisense tilslutter sig igen 8K-alliancen

14 Jun 2024 |

Der hamstres storskærme før en stor sportssommer

13 Jun 2024 |

Første 8K 3D-kamera til Apples Immersive Video-format afsløret

13 Jun 2024 |

Streamingtjenesten Max har nu tv-kanaler inkl. Kanal 5

12 Jun 2024 |

Ingen danske biografer kan vise 'Inderst inde 2' som Pixar ønsker

12 Jun 2024 |