Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTv-selskabernes tjenester står nu for 43% af streamingtiden - FlatpanelsDK

Tv-selskabernes tjenester står nu for 43% af streamingtiden

06 Apr 2023 | Per Fanefjord Laursen |

Hver dansker brugte i gennemsnit 77 min. dagligt på de forskellige streamingtjenester I 1. kvartal. Det svarer til en stigning på 18%, og det er rekord.

Det skriver TV 2 i den seneste streamingrapport for 1. kvartal baseret på data fra Nielsen. Mere end totredjedele af danskerne streamer nu minimum én gang om ugen, konstaterer TV 2.

I den aktuelle rapport har TV 2 som noget nyt valgt at opdele de danske streamingaktører i tre kategorier (se graf) for at kaste et nyt lys over markedets styrkeforhold og positioner.


Medvind til tv-selskabernes streamingtilbud

Den største fremgang i 1. kvartal ses hos de streamingtjenester, der udspringer af danske tv-broadcastere, f.eks TV 2 Play, DRTV, Viaplay og Discovery+. Her ses en samlet fremgang på 5 daglige minutter sammenlignet med samme kvartal sidste år. I en anden kategori, distributørernes streamingtjenester (YouSee, Stofa, Telia, Allente m.fl.), oplevede man en mærkbar fremgang på 4 daglige minutter, mens tredje kategori, de internationale streamingtjenester som Netflix, Disney+ HBO Max, Amazon, Apple TV+ m.fl., voksede med 2 minutter. Broadcaster-streamingtjenesterne står nu for 43% af seningen, de internationale streamingtjenester står for 31%, og distributørernes streamingtjenester står for 26% af seertiden.

Streaming i Danmark

TV 2s medierapporter indregner ikke dansk brug af Youtube og videostreaming på Facebook og TikTok. Graf: TV 2

Frederik Barnholdt
Frederik Barnholdt. Foto: TV 2
- "I de tidlige streaming-år blev der ofte sat lighedstegn mellem streaming og on demand-sening af international fiktion. Danskernes streamingforbrug har langt flere facetter end dét, og i dette kvartal ser vi altså, at fremgangen først og fremmest drives af de danske tjenester, der også står for langt størstedelen af seertiden," siger Frederik Barnholdt, Head of Market & Performance Measurement, TV 2 Data & Insight, i rapporten. Den danske triumf ved håndboldslutrunden i januar var en faktor, men forbruget på de danske streamingtjenester var også højt i de efterfølgende måneder, februar og marts. - "Det viser, at populariteten af de danske streamingtjenester handler om mere end godt sportsindhold," siger Frederik Barnholdt.

Visse flow-tv vaner består

TV 2 noterer sig også en mere pudsig trend i det forgangne kvartal; nemlig at en stigende andel af streamingforbruget foregår lineært – det vil sige på fastsatte tidspunkter via eksempelvis live tv-kanaler. - "Det tyder på, at en del af den adfærd, vi kender fra den klassiske tv-distribution, tages med over i streamingforbruget," konkluderer Frederik Barnholdt.

Om Nielsens seermåling

Nielsens seermålinger er baseret på seeradfærd i et repræsentativt panel bestående af 1750 husstande med i alt 3500 personer – samt en censusmåling til at fange nichefænomener. Målingen af seeradfærd sker via forskellige typer hardware installeret i panelisternes hjem, som registrerer, hvad, hvornår og hvor der ses indhold via streaming og broadcast samt hvem i husstanden der gør det.
Flatpanels
- Kilde: TV 2, Nielsen

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

LGs 2024 OLED TV nu i handlen i Danmark

14 Jun 2024 |

Hisense tilslutter sig igen 8K-alliancen

14 Jun 2024 |

Der hamstres storskærme før en stor sportssommer

13 Jun 2024 |

Første 8K 3D-kamera til Apples Immersive Video-format afsløret

13 Jun 2024 |

Streamingtjenesten Max har nu tv-kanaler inkl. Kanal 5

12 Jun 2024 |

Ingen danske biografer kan vise 'Inderst inde 2' som Pixar ønsker

12 Jun 2024 |