Apple ønsker, at kommende film skal have premiere i biografer, før de lander på Apple TV+, skriver Bloomberg. Selskabet planlægger at spendere 1 milliard dollars årligt på nye film.
Apple TV+ investerer hovedsageligt i tv-serier, men tilbyder også en håndfuld film, som får direkte premiere på streamingtjenesten. Det står dog til at ændre sig, hvis man skal tro Bloombergs kilder.
- "Apple Inc. planlægger at bruge 1 milliard dollars om året på at producere film, der vil blive udgivet i biograferne, ifølge folk, der er bekendt med selskabets planer. Det er en del af en ambitiøs indsats for at øge sin profil i Hollywood og lokke abonnenter til streamingtjenesten," skriver Bloomberg.

Killers of the Flower Moon er en af Apples kommende film
Minimum én måned i biografer
Projektet dækker efter sigende i første omgang over Martin Scorseses Killers of the Flower Moon, spionthrilleren Argylle og Ridley Scotts dramafilm Napoleon. Apple vil give film "mindst én måned" i biograferne "for at tilfredsstille filmfolk og udmanøvrere konkurrenter ift. projekter".
Internt anskues det dog samtidig som et initiativ om at bruge biograferne til at promovere streamingtjenesten Apple TV+, ifølge kilderne. Hvis en film klarer sig godt i biografen, har den en tendens til at blive mere populær, når den efterfølgende udgives til hjemmebrug.
Selskabet har lovet partnere at distribuere film i "tusindvis af biografer", men det fremgår ikke, om det er et globalt initiativ eller om det er isoleret til Nordamerika.
Efter opkøbet af MGM planlægger Amazon ligeledes at udgive 12-15 film om året i biografer. Netflix har eksperimenteret med biografpremiere i både USA og Danmark, men de fleste nye Netflix-film får stadig premiere direkte på Netflix.
- Kilde: Bloomberg