Ligesom Netflix rammes Disney+ nu også af sparetider hos seerne. Underholdnings-giganten mistede i 4. kvartal 2022 omtrent 2,4 millioner Disney+ abonnenter.
Det er i Indien, hvor Disney+ er en del af Hotstar, at frafaldet er sket. Det skyldes primært, at Disney+ har mistet rettighederne til cricket. Både i Nordamerika og internationalt går væksten imidlertid også sløvt med hhv. 0,2 mio. og 1,2 mio. ekstra abonnenter.
Det er første gang, at Disney+ oplever tilbagegang efter lanceringen i de første lande i november 2019. Væksten har siden da været eksplosiv og Disney+ rundede 164 mio. abonnenter i 3. kvartal 2022, før abonnementsbasen altså faldt til 161,8 mio. i 4. kvartal.
Disney+ er i visse lande begyndt at sælge abonnement med reklamer, men har samtidig hævet priserne på de andre pakker. 4. kvartal har samtidig været sløvt indholdsmæssigt og selskabet er begyndt igen at sende flere film i biografen med længere eksklusivitet, efter den tidligere direktør Bob Chapek blev fyret.
Spareplan, flere familiefilm
Disney varslede, at de søsætter en spareplan til 5,5 milliarder dollars, hvilket bl.a. indebærer, at omtrent 7.000 medarbejdere skal fyres.
Disney+ tabte 1,1 mia. dollars i 4. kvartal. Selskabet forventer, at Disney+ bliver profitabel i 2024.
Der skal fokuseres mere på familie- og børneunderholdning. Det blev bekræftet, at nye Toy Story, Zootopia og Frozen film er på vej.
Also read: Massivt fald i danske streaming-abonnementer i 2022
Nedgangen er del af en større opbremsning i tv-branchen, som også har ramt Netflix såvel som danske streamingtjenester. Det kommer i kølvandet på eksplosiv vækst i corona-årene. Netflix er dog allerede begyndt at vokse hastigt igen med 7,66 mio. ekstra abonnenter i 4. kvartal 2022.