Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonViaplay: Vi er mere kræsne når vi køber serier og film i Hollywood - FlatpanelsDK

Viaplay: Vi er mere kræsne når vi køber serier og film i Hollywood

04 Nov 2022 | Per Fanefjord Laursen |

Viaplays centrale nordiske programdirektør Filippa Wallestam føler sig rimelig sikker på tjenestens nye palet af nordiske serier, når hun ser på dette efterår og 2023 – og endda 2024.

Hendes job er at bestille og købe programmer til en streamingtjeneste med vokseværk og flere lineære tv-kanaler, men det er ingen hemmelighed, at Viaplays streamingindhold nu har førsteprioritet.

Filippa Wallestam
Filippa Wallestam. Foto: Viaplay
- "Viaplay-abonnenter fortjener det bedste indhold først. Vores scriptede Originals udvikles først og fremmest som indhold til streamingtjenesten, mens andre programmer spiller en rolle på flere platforme," siger hun til fagmediet C21Media. I modsætning til de fleste tjeneste opererer Viaplay ikke med en skarpt defineret demografisk målgruppe, da målet er at fange alle medlemmer i husstanden. For Originals er fokus bredt, men Viaplay investerer også i specifikt målrettede formater, som f.eks. unge voksne-shows, forklarer Filippa Wallestam. Viaplay fremhæver selv aktuelle titler som Fenris, Drømmeren om Karen Blixen, Riget Exodus og filmprojekter som Hilma og Gold Run. Et særligt projekt i 2023 er en ny serieversion af ​Astrid Lindgrens ​børnebog, Ronja Røverdatter, der optages nu. Udenfor fiktionskategorien har Filippa Wallestam et godt øje til et nyt, anderledes talkshow-format med Casper Christensen.

Hollywood er enormt men ikke alt er egnet

I disse dage er Viaplay mere kræsen med Hollywood-indkøb end tidligere, hovedsageligt på grund af det enorme udbud af titler. - "Manuskript-baseret indhold fra Hollywood skal skille sig mere ud – før i tiden kunne næsten alt drama klare sig godt hos seerne. Vi og seerne har hævet barren, kan man sige. Et program fra Hollywood skal kunne tilbyde en anledning til at se det, hvis vi skal købe det – det kan være emnevalg, historie eller rollebesætningen," siger hun. Filippa Wallestam understreger, at originalt indhold til streaming er Viaplays hovedfokus. Når det gælder Danmark, siger hun:
 - "Danmark er godt på vej i efteråret, efter en vis forsinkelse, fordi produktion var svær under Covid-lockdown. Så vi holdt nogle danske premierer tilbage til efteråret, hvor den største nyhed nok er ’The Dreamer – Becoming Karen Blixen’ med Connie Nielsen og ’Riget Exodus’. Vi har desuden haft premiere på to ungdomsprogrammer af høj kvalitet, ’Drenge’ og ’Håber du kom godt hjem’." I 2023 og 2024 – hvor indkøbsmulighederne synes uendelige – vil Viaplay gerne investere i originale shows, men det kræver, at den kreative passion kan mærkes ude ved skærmene, forklarer Filippa Wallestam.
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Wiz lancerer HDMI Sync Box til stemningslys bag TV'et

30 Apr 2025 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Netflix i maj

30 Apr 2025 |

OLED opfattes som 1,5x lysere end LCD, hævder Samsung Display

30 Apr 2025 |

77" OLED for første gang under 12.000 og 83" under 16.000 kroner

29 Apr 2025 |

Stærkere TV 2 regionale streamingtjenester på vej

29 Apr 2025 |

Nye streaming-sticks kan trække strøm direkte fra TV'et

29 Apr 2025 |