Den nye kombinerede PlayStation Now og PlayStation Plus spiltjeneste har fået en hård start, mens salget af PS5-konsoller halter bagefter PS4.
PlayStation Plus blev relanceret med tre abonnementstyper (Essential, Extra og Premium) i slutningen af 2. kvartal 2022. Siden da er antallet af abonnementer faldet fra 47,3 til 45,4 millioner i 3. kvartal 2022, ifølge Sonys seneste kvartalsregnskab.

PS Plus abonnenter. Tabel: Sony
Tilbagegangen er faktisk betydeligt højere, hvis man medtæller PlayStation Now, der havde over 3 millioner abonnenter før fusionen.
Omvendt er den gennemsnitlige omsætning per PS Plus-abonnent steget med 21% ift. sidste år, hvilket betyder, at en pæn andel af brugerne har opgraderet til PS Plus Extra eller Premium.
Den nuværende markedssituation har næppe gjort tingene lettere, men den nye PlayStation Plus-tjeneste ligner ikke en succes. Xbox Game Pass voksede 28% fra juli 2021 til juni 2022, ifølge Microsofts regnskab, hvilket er lavere end selskabets forventede vækstrate på 72,8%. Xbox Game Pass rundede 25 millioner abonnenter i januar 2022.
I modsætning til Xbox Game Pass er PlayStation Plus ikke tilgængelig som app til Smart TV eller mobilenheder med streaming af spil. Sony inkluderer heller ikke nye udgivelser fra egne spilstudier på lanceringsdagen.
På trods af en forsyningskæde, der begynder at kunne følge med, solgte Sony kun 3,3 mio. PlayStation 5 konsoller i 3. kvartal 2022 – det samme som i 3. kvartal 2021. Totalen lyder på 25 millioner PS5 konsoller, hvilket er væsentligt lavere end de over 29 millioner PS4 konsoller, som var solgt efter de første otte kvartaler.
- Kilde: Sony, Daniel Ahmad