TiVo har underskrevet en aftale med Vestel, der omfatter produktion af millioner af Smart TV. De første TiVo Smart TV lanceres i Europa i 2023.
Vestel er en af de tre største producenter af TV-skærme i Europa. Selskabet producerer eller har på et tidspunkt produceret TV-skærme for mærker som Electra, Finlux, Grundig, Hitachi, JVC, Medion, Panasonic, Polaroid, Strong, Toshiba og Thomson.
Samarbejdet mellem Vestel og Xperi, som ejer TiVo, indebærer, at der over flere år skal produceres millioner af TV-skærme til Europa. De første enheder lanceres i Europa i 2023, men TiVo har også øjnene rettet mod USA.
- "Vestel, med sin mission om at være 'forhandleren for forhandlere', tilbyder en bred vifte af valgmuligheder til sine kunder med hensyn til Smart TV OS-platforme," sagde Turan Erdoğan, CEO, Vestel. "TiVo, og dets moderselskab Xperi, har en lang historie med både at stå for gode kundeoplevelser og skabe underholdningsøkosystemer. Vi tror på, at branchen vil drage fordel af en partnerorienteret, uafhængig medieplatform, der giver den nødvendige skala både inden for teknologi og indhold for at tilfredsstille det globale medielandskab. TiVo har en dokumenteret track record i at gøre det nemt for forbrugere at finde, se og nyde det indhold, de elsker. Vi er glade for at samarbejde med TiVo om at levere et europæisk-fokuseret Vestel 'Smart TV Powered by TiVo OS' for at give forbrugerne den oplevelse, de ønsker."

TiVo Smart TV. Foto: Xperi
En neutral TV-platform
TiVo mener, at deres TV-operativsystem i modsætning til eksisterende "walled gardens" er en "neutral platform, der sigter mod at give originaludstyrsproducenter (OEM) betydeligt mere kontrol over brugeroplevelsen".
Det er med apps som Amazon, Netflix, Paramount+ og Pluto TV. Der er stemmeassistent, universalsøgning og tilpassede "anbefalinger".
Sidstnævnte dækker over reklamer: TiVo OS har "integrationer med globale reklameplatforme", skriver selskabet på sin hjemmeside. Med andre ord et direkte alternativ til bl.a. Android TV, LG webOS og Samsung Tizen.
Xperi ejer også DTS og IMAX Enhanced, så det virker sandsynligt, at disse systemer bliver en del af pakken.
Det globale marked for reklamer i Smart TV forventes at vokse fra 16 milliarder i dag til 36 milliarder US-dollars i 2026.

TiVo Smart TV. Foto: Vestel