Ligesom LGs webOS, kan Samsungs Tizen-platform nu findes i Smart TV fra andre mærker i udvalgte lande i Europa og andre regioner. De tre første partnere er Akai, Bauhn og Linsar.
Samsung har indgået en aftale med selskabet Tempo om at integrere Tizen med apps til populære streamingtjenester i tre TV-mærker. Det skriver avisen ChannelNews.
- "Vi har arbejdet hårdt sammen med Samsung i flere måneder for at lande denne aftale, og vi er overbeviste om, at både Samsung og Tempo vil opnå betydelige fordele," sagde en talsmand for Tempo.
I første omgang er der tale om et 65-tommer Bauhn 4K LCD TV med Tizen, som sælges i Aldi-butikker i flere europæiske lande (til ca. 3.500 kroner). Det vides ikke, om Aldi i Danmark får dem. Linsar og Akai 4K TV med Tizen sælges i elektronikkæder i Australien og New Zealand.
Tizen har været fundamentet under Samsung Smart TV siden 2015. Det er udviklet som alternativ til Googles Android, så Samsung selv er i kontrol. En ny version af Tizen udkommer årligt i nye Samsung TV, men selskabet opgraderer ikke Tizen-generationen i eksisterende Smart TV ude i stuerne.

De nye Smart TV leveres også med Samsungs fjernbetjening. Foto: Aldi
TV-platform, reklameplatform
Ligesom LGs webOS, der findes i 20 TV-mærker, med planer om at nå 200, tilbyder Samsung ikke partnere nyeste version af Tizen. Skærmene er afbilledet med 2021-udgaven med bundmenuen, som er blevet udfaset til fordel for en brugerflade i fuld skærm i år.
Akai, Bauhn og Linsar vil for de fleste købere være ukendte mærker, men det er et af de første skridt i Samsungs plan om at tilbyde Tizen til partnere. Både LG og Samsung kommer sent til fadet, mens Google har formået at få både store og små TV-mærker til at bruge Android.
Ud over at øge brugerbasen i deres respektive TV-styresystemer, kan LG og Samsung tilbyde partnere deres gratis tv-tjeneste (f.eks. Samsung TV Plus) med reklamer. Ved at omdanne Smart TV til reklameplatforme, kan producenterne generere indtjening efter salget af TV'et.
- Kilde: ChannelNews