Android TV, herunder Google TV, har mere end fordoblet sin markedsandel indenfor nysalg af TV-skærme siden starten af 2019. Det oplyser analyseselskabet Omdia.
Roku og FireTV fra Amazon er populære TV-platforme i Nordamerika, men ikke i Europa. Selvom det er lykkedes Roku at få en fod i døren, så er det europæiske Smart TV-marked i stigende grad en trekløver bestående af Googles Android TV (Google TV), LGs webOS og Samsungs Tizen.
Friske markedsdata blev præsenteret på scenen af Paul Gray, videoanalytiker hos Omdia, på Philips' præsentation af nyhederne for 2022 forud for IFA-messen. Philips støtter som bekendt op om Android TV. Flatpanels var til stede.

Paul Gray, Omdia, præsenterer tal om TV-platforme i Europa. Foto: Flatpanels
Som vist på grafen, så leveres mere end 90% af nye TV med en eller anden form for TV-platform til apps og opkoblede tjenester – en stigning fra ca. 80% i 2019. I samme periode har er Android TV fordoblet sin markedsandel fra under 10% til over 20%.
Tallene omfatter ikke eksterne bokse såsom Apple TV, Chromecast, Fire TV, Nvidia Shield, PlayStation, Roku og Xbox, og de vedrører kun nysalg af TV-skærme - ikke hvilke TV-platforme der aktivt bruges hjemme i stuerne.
Android TV har været en "konsekvent væksthistorie", siger Paul Gray, der peger på tilgængelighed på tværs af modelserier såvel som netværkseffekter for både udviklere og forbrugere som årsager til successen. Hverken LG webOS eller Samsung Tizen har en stærk position indenfor mobil eller andre relevante segmenter.
Den tredje streamingbølge
I takt med, at Smart TV tager over, begynder den "tredje streamingbølge". Paul Gray mener, at "cloud gaming vil overskygge konsoller", hvilket potentielt er en kæmpe mulighed for TV-producenter og ejere af TV-platforme såsom Google.
Amazon Luna, Google Stadia, GeForce Now, Xbox og andre spilstreamingtjenester er allerede på markedet og begynder i disse år at dukke op i Smart TV som apps.

Omdia anser spilstreaming som den tredje streamingbølge. Foto: Flatpanels
Med spilstreaming kan forbrugere spille de seneste spil udelukkende med et abonnement, en indbygget app og en kompatibel spilcontroller – ingen konsol påkrævet.
Omdia tror, at VM 2022 i Qatar bliver en katalysator for TV-salget i andet halvår 2022, men forudser et sløvt 2023 forude, efterfulgt af bedre tider mellem 2024 og 2026.