Salget af enheder såsom Apple TV og Chromecast er faldet i 2021 og 2022, men væksten forventes at vende tilbage næste år og nå næsten 100 mio. enheder årligt i 2026.
Efterspørgslen på videostreaming har sat fut under salget af mediebokse og Smart TV, men for nylig har en cocktail af chipmangel, logistikudfordringer og inflation haft en negativ indvirkning på markedet.
Det globale salg af medieafspillere forventes at falde 1,2% til 80 mio. enheder i 2022, ifølge analyseselskabet Kagan. Analysen medregner medieafspillere såsom Apple TV, Chromecast, Nvidia Shield og Roku, men omfatter ikke Smart TV, spilkonsoller og set-top-bokse.
- "Vi forventer dog, at markedet vil vende tilbage til vækst allerede i 2023, efterhånden som markedskræfterne svinger tilbage til fordel for hardwareproduktion med lav margin. Vi forventer en annualiseret flerårig vækstrate (CAGR) på 4,1% for SMD (streaming media devices) salget fra 2021 til 2026, nok til at presse markedet tæt på 100 millioner enheder i 2026," skrev Kagan.

Kilde: Kagan
Opgraderet hardware i horisonten
De store spillere har været usædvanligt stille i covid-19 perioden. I 2021 lancerede Amazon sin Fire TV Stick 4K Max, mens Apple lancerede anden generation af Apple TV 4K, men begge var mindre opgraderinger.
Roku har ikke haft store nyheder på programmet i et stykke tid og Nvidia Shield er ikke blevet opfrisket siden 2019. Google opgraderede senest Chromecast i september 2020.
Google forventes at lancere en ny version af Chromecast i år, mens Apple forventes at lancere en opgraderet Apple TV boks – muligvis med en A14-chip.
Læs også: 2022 bliver afgørende år for styresystemer i Smart TV, mener analytiker
Kagan anslår, at bestanden af medieafspillere i hjem verden over når op på 313,5 mio. ved udgangen af 2026. Der var 232,6 mio. enheder i brug i 2021.