Årets andet kvartal var det bedste kvartal for Ultra HD Blu-ray siden lancering, målt på markedsandel. Det totale marked for filmskiver er dog fortsat i tilbagegang.
Efter at have passeret milepælen på 10% i slutningen af 2021, nåede UHD Blu-rays markedsandel af det samlede disc-marked i USA op på 11,9% i første kvartal af 2022 og 13,4% i andet kvartal, ifølge data indsamlet af VideoScan / MediaPlayNews og tabuleret af Yoeri Geutskens.
UHD Blu-ray og traditionel Blu-ray står tilsammen for knap 50% af salget, mens DVD står for resten. Foreløbigt ser det ud til, at UHD Blu-ray vokser på bekostning af traditionel Blu-ray.
Se også: Oversigt: Film på UHD Blu-ray

Graph: Yoeri Geutskens. Data: NPD VideoScan / MediaPlayNews
Et disc-marked i tilbagegang
Totalmarkedet for filmskiver går tilbage i USA, Danmark og globalt. Markedet ser ikke ud til at have kommet sig efter covid-19 perioden, hvor mange nye filmskiver blev forsinket pga. udskudte biografpremierer samt udgivelser, der blev rykket til streaming.
Konkret for USA, som grafen vedrører, så faldt salget af filmskiver 25,5% fra $3,29 mia. i 2019 til $2,45 mia. i 2020, ifølge DEG som indsamler data på vegne af branchen, og yderligere 20% til $1,97 mia i 2021. I første kvartal af 2022 faldt salget yderligere 19% år-til-år.
Læs også: PlayStation fjerner kunders købte film
Det er opmuntrende at kunne konstatere, at UHD Blu-ray vinder terræn, men det giver ikke filmskiverne en ny storhedstid. UHD Blu-ray er til samlerne.
- Kilde: twitter, DEG