Amazon Prime Video udruller en komplet nydesignet brugerflade i sin app til Android TV, Apple TV, Google TV, Smart TV og andre platforme.
Den nye brugerflade er ifølge Amazon skabt med ønske om forenklet navigation. Den er opbygget om en venstrestillet hovedmenu, der er opdelt i seks sektioner: Home, Store, Find, Live TV, Free with Ads og My Stuff – med undersektioner til film, tv-serier og sport.
Flere af disse ting er dog forbeholdt USA, idet Amazon endnu ikke har filmbutik, sport eller reklamefinansieret indhold i Danmark.
Brugerfladen udrulles til alle Prime VIdeo-abonnenter verden over, inklusive Danmark, i løbet af de næste uger, så tjek app-butikken på din foretrukne TV-enhed i den kommende tid.
Brugerfladen lander indledningsvis på Android TV (Sony, Philips, TCL, Xiaomi osv.), Apple TV (med tvOS), Google TV (Sony, TCL, Chromecast), Fire TV, Smart TV (LG, Samsung osv.), Roku, PlayStation (PS4, PS5), Xbox (One, Series) og Android-mobilenheder. Den kommer senere til iOS og webbrowsere.
Inspiration fra Netflix
Amazon har fundet inspiration i Netflix's brugerflade først og fremmest, men også HBO Max og Disney+. Det har bl.a. kastet indholdskarruseller og lodrette covere af sig på hjemmeskærmen.
Titlerne fremgår nu med et stort forhåndsvisningsvindue øverst, hvori der oplysninger om udgivelsesår, bedømmelse, genre mv.
Brugere kan filtrere indhold efter genre eller 4K Ultra HD. Der er desuden en top-10 liste og en 'trending' sektion, men det er uklart, om disse kommer til Danmark i første omgang.
Eksisterende funktioner såsom brugerprofiler er fortsat at finde i appen.

Den nye hjemmeskærm. Foto: Amazon

Den nye sidestillede menu. Foto: Amazon

Forhåndsvisning af indhold på hjemmeskærmen. Foto: Amazon