LG ønsker at tidoble antallet af TV-mærker, som licenserer deres webOS-styresystem. Det skal ske som led i en transformation til en softwarevirksomhed.
Sydkoreanske LG, som er den næststørste TV-producent i verden, ønsker at være en softwarevirksomhed, og søger inspiration i Apples model, ifølge en artikel fra The Korea Economic Daily.
- "Vores mellem- til langsigtede strategi er fokuseret på en transformation til en softwarevirksomhed. Vi kan ikke overleve ved kun at sælge enheder," sagde en chef og talsmand fra LG Electronics til mediet.
Som del af transformationen sigter LG mod at licensere sit webOS TV-styresystem til omkring 200 TV-mærker, mod 20 sidste år. Nye partnere omfatter KMC, Walton, Seiki og Croma – hovedsageligt low-end mærker. LG begyndte at licensere webOS i 2021 til TV-mærker såsom Blaupunkt.
LG lancerede webOS i egne TV i 2014 efter at have købt styresystemet fra HP. Hvert år introducerer LG en ny version af webOS, men den er altid forbeholdt nyeste generation af Smart TV. Ældre LG TV bliver ikke opdateret til nye generationer af webOS.

webOS 5.0 med den klassiske bundmenu (venstre) og webOS 6.0 med ny hovedmenu i fuld skærm (højre)
Dataindsamling og målrettede reklamer
LG ønsker at gøre webOS til en platform, der kan generere løbende indtægter fra abonnementer, apps og målrettede annoncer ved hjælp fra sit datterselskab LG Ads.
- "Jo flere TV-producenter der anvender LGs webOS-baserede TV-platform, desto mere data vil LG være i stand til at bygge på TV-seere," fremgår det af artiklen. "Baseret på dataene vil LG vise reklamer, der er skræddersyet til seerens præferencer for indhold og kanaler for at skabe ny indtjening."
Læs også: River OS: LGs nye alternative TV-platform, bygget på reklamer
TV-platforme såsom Amazon FireTV og Roku er allerede funderet i reklamevirksomhed, og Samsung tog et stort skridt i samme retning i år med sit redesign af Tizen.
LGs webOS tilbyder omkring 2.000 TV-apps. Til sammenligning findes der ca. 10.000 til Android TV, 30.000 til Roku, 18.000 til Apples tvOS og 15.500 til Amazons FireTV, ifølge 42matters der laver statistik på TV-apps.
- Kilde: Korea Economic Daily