TV 2 Play har været en betydelig succes de senere år og nåede i slutningen af 2021 900.000 abonnenter.
Målet er at runde 1,3 mio. kunder om tre år, og TV 2-koncernen er optimistisk i forhold til at indfri målet, der skal fremtidssikre TV 2s samlede gennemslagskraft.
Det sagde TV 2s kommercielle og digitale direktør, Stig Møller Christensen, på fagkonferencen FutureTV i København.
TV 2s hovedkanal under pres
Men han erkendte også, at det med den intensiverede konkurrence på streamingmarkedet kan blive en udfordring at forsvare TV 2 Plays markedsposition og leve op til yderligere hastig vækst.

Stig Møller Christensen, kommerciel & digitale direktør, TV 2
Det skrappe vækstkrav skyldes ikke mindst TV 2s egen prognose: I 2025 estimeres det, at kun 55% vil kunne se TV 2s hovedkanal via traditionel tv-distribution. I dag er det 75%. Dén udsigt stiller krav til, at TV 2 Play bliver endnu stærkere.
- "Flere orienterer sig mod streaming, og det er ikke givet, vi kan lykkes med at kompensere helt for det penetrationstab, vi oplever i den traditionelle tv-distribution. Der er hård konkurrence fra dygtige konkurrenter. Det er en kamp på talenter, ressourcer, rettigheder og om brugere, der er mere illoyale end de klassiske tv-kunder," sagde Stig Møller Christensen.
Læs også: Forecast 2022: DRTV og TV2 Play overhaler Netflix
Vil eksperimentere med 4K UHD
Der er kun én vej frem, nemlig en fortsat styrkelse af indholdstilbuddet på TV 2 Play samt yderlige digital udvikling af tjenesten.
Stig Møller Christensen oplyste, at TV 2 Play fortsat vil forbedre produktet for kunderne på alle parametre. Når det gælder teknologi og funktioner, lyder den nyeste melding således:
- "Vi arbejder løbende på at optimere og forbedre produktet – herunder også billedkvaliteten, og senere i år er det også planen, at vi tilbyder udvalgt indhold i fuld HD/1080 samt begynder at eksperimentere med UHD 4K," sagde Stig Møller Christensen.
Han tilføjede, at TV 2s kundecenter sjældent møder direkte kritik af billedkvaliteten.
- "Henvendelserne til vores kundecenter sker typisk, hvis signalet forsvinder, eller appen fejler. Men det er udmærket, at ”Flatpanels-segmentet” holder os til ilden på billedkvaliteten," sagde han.

TV 2 præsenterer planerne for 2022 på Copenhagen FutureTV. Foto: TV 2
Glidende overgang er nødvendig
TV 2 Play har over en længere periode klargjort den tekniske platform til at håndtere højere videoformater, herunder arbejdet med at sikre at de højere bitrater kan håndteres i netværks-infrastrukturen i Danmark (CDN infrastruktur).
Derudover samarbejder TV 2 med producenterne, så de også kan blive klar til at levere fremtidigt TV 2-indhold i nye formater til gavn for slutbrugerne. Det er et langsigtet arbejde, der betyder, at indhold, der produceres for TV 2, begynder at blive leveret i fuld HD og senere i 4K.
Det vil være en glidende overgang, hvor nyt indhold publiceres i bedst mulige kvalitet til slutbrugerne, mens ældre indhold vil forblive i den nuværende videokvalitet.
Fornyet fokus på brugeroplevelse
Ud over en styrkelse af billedkvaliteten satser TV2 Play på en forbedret brugeroplevelse med en udvidet navigation og personalisering i form af brugerprofiler, og derudover forbedret integration mellem tv2.dk og TV 2 Play.
- "Tv2.dk er vores gratis produkt for alle, og her får vi hver dag besøg af mere end én million danskere. Vi vil gerne styrke brugerrejsen mellem Play og tv2.dk yderligere."
TV 2 Plays medvind frem til 2022 skyldes blandt andet tjenestens tilbud med syv lineære tv-kanaler, ekstra feeds og digitale kanaler samt et stort VOD-katalog med dansk kvalitetsindhold fra TV 2.
Det er kombineret med indhold fra de internationale indholdspartnere, plus live og "near live" på sport, nyheder, reality og dansk fiktion, understregede Stig Møller Christensen.
TV 2 Play har tidligere bekræftet, at der i løbet af året også kommer forbedrede apps til Smart TV samt indhold fra SkyShowtime, som er en ny streamingtjeneste, der opsluger Paramount+.