Er du klar til reklameskilte i bilspil eller belønninger for at se annoncer? Sony og Microsoft planlægger begge at vise reklamer i free-to-play konsolspil. Det skriver Business Insider.
I to særskilte artikler afslører Business Insider, at Sony og Microsoft – de to store producenter af spilkonsoller – planlægger at lade annoncører placere annoncer i free-to-play konsolspil på PlayStation og Xbox.
- "Microsoft ønsker at lade annoncører placere annoncer i free-to-play Xbox-spil, og er i øjeblikket ved at identificere adtech-virksomheder, som kan oprette in-game beholdningen og arbejde med reklamebureauer for at placere annoncerne, sagde to personer der er involveret i samtalerne," skriver Business Insider (oversat). "Disse kilder sagde, at disse annoncer ville blive vist som f.eks. digitale reklameskilte i et bilspil."

Microsoft lader pt. annoncører købe reklamer på startskærmen af Xbox. Foto: Microsoft
Kommer i år
Microsoft har ikke kommenteret offentligt på sagen, men virksomheden planlægger at have annoncerne online i tredje kvartal af 2022, ifølge kilderne.
Sony arbejder på at lancere sit initiativ inden udgangen af 2022.
- "Det nye initiativ, der forventes at blive lanceret inden udgangen af 2022, vil placere annoncer inde i selve PlayStation-spillene, som skal sælges via en privat markedsplads, sagde kilderne. Målet er, at annoncerne skal fremvises, som var de er en del af spillet, f.eks. digitale reklameskilte på sportsstadioner. Formater kan omfatte annoncer, der giver spillere belønninger for at se annoncer og kampagner for elementer i spillet, f.eks. avatar-skin."
Microsoft planlægger ikke at tage andel i annoncesalget. Sony har endnu ikke truffet en beslutning, lyder det.
Begge selskaber opfordrer angiveligt spiludviklere til at skabe flere free-to-play konsolspil i modsætning til premium-spil, hvor man betaler for hele spillet på forhånd.
- Kilde: Business Insider (2)