Netflix mistede 200.000 abonnenter i årets første kvartal og planlægger nu at slå ned på password-deling i over 100 mio. husstande. Selskabet er også åben for reklamer.
Efter at have hentet 8,28 mio. abonnenter i fjerde kvartal af 2021, mistede Netflix 200.000 i første kvartal 2022 på baggrund af hovedsageligt to faktorer: Et højere niveau af opsigelser samt exit fra Rusland, hvilket resulterer i et tab på 700.000 abonnenter.
Netflix forudser yderligere tab i 2. kvartal på grund af fire faktorer; sløvere salg af Smart TV og streamingenheder (delvis oga. chipmangel), password-deling, konkurrence samt den økonomiske situation.
Streaminggiganten hævede igen priserne i USA i årets første kvartal og hæver dem i Danmark og andre regioner i indeværende kvartal.
Sidste gang Netflix mistede abonnenter var i 2011, efter et forsøg på hæve prisen ved at opdele streaming- og DVD-udlejningsvirksomhederne i to i USA.
Password-deling i 100 mio. husstande
Netflix planlægger nu at slå ned på deling af password. Til formålet begyndte selskabet at teste to nye værktøjer i tre lande sidste måned.
Netflix anslår, at over 100 mio. ekstra husstande har adgang til deres streamingtjeneste som resultat af password-deling.
- "... ud over vores 222 millioner betalende husstande, anslår vi, at Netflix bliver delt med over 100 millioner ekstra husstande, inklusive over 30 millioner i UCAN-regionen," skrev virksomheden i sit aktionærbrev for 1. kvartal 2022 (oversat).
Adm. direktør Reed Hastings ser også ud til at varme op til reklamer. Han siger, at Netflix nu er "temmelig åben for at tilbyde endnu lavere priser med reklamer, som et forbrugervalg", formentlig om "et år eller to".
Netflix har 221,64 mio. abonnenter på verdensplan.
Den interaktive graf (Infogram) kan ikke fremvises pga. dine valg i cookie-boksen.