Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonEndnu en Smart TV-producent lister indskudte reklamer ind på live-tv - FlatpanelsDK

Endnu en Smart TV-producent lister indskudte reklamer ind på live-tv

01 Apr 2022 | Rasmus Larsen |

Tendensen går mod flere reklamer på Smart TV. Nu begynder USAs største TV-producent at liste reklamer ind ovenpå tv-kanaler, foruden de reklamer der allerede ligger i programmerne.

En tendens

LG og Samsung har begge redesignet deres Smart TV-brugerflade for at kunne vise mere fremtrædende reklamer samt fremhæve indhold fra partnere, ligesom det kendes på Android TV. Ejere af Roku TV i USA har klaget over indskudte reklamer på live-tv. USAs største TV-producent, Vizio, har i flere år forsøgt at styre sin Smart TV-platform imod et reklameunivers, og nu tager selskabet næste skridt med såkaldte Jump Ads – indskudte reklamer på live-tv. Det udrulles i beta på eksisterende Vizio TV-modeller, som folk har betalt fuld pris for. - "Jump Ads repræsenterer endnu et skridt i VIZIOs igangværende mission om at forene Smart TV-oplevelsen med funktioner, der gavner seere, indholdsudbydere og annoncører," lød det fra Adam Bergman, salgsdirektør, Vizio Ads (oversat). Det er en tendens, at flere reklamer sniger sig ind i stadigt dyrere Smart TV, om end det stadig er mest udbredt i USA. Roku og Amazon FireTV bokse er igennem årene blevet solgt til forbrugere tæt på kostpris, hvorimod Smart TV kan nemt koste over 10.000 kroner. Når TV-platformen er den samme i alle producentens TV-modeller, skelnes der i reklameøjemed ikke imellem billigste og dyreste model. En anden tendens fra USA er såkaldt FAST (Free Ad-supported Streaming TV), hvor en streamingtjeneste udbydes gratis med reklamer. Danskerne får syn for sagen i maj med lanceringen af Pluto TV.

Holder øje med hvad du ser

Gennem sit datterselskab, Inscape, anvender Vizio såkaldt automatic content recognition (ACR) til at holde øje med alt, hvad brugeren ser på skærmen. ACR findes også i Smart TV fra andre mærker. Annoncører kan baseret på indsamlet brugerdata målrette reklamer ift. programmet, der vises. Reklamen er interaktiv og kan ved klik eksempelvis føre til en app. Fox er første partner, men Vizio oplyser, at de er i dialog med andre potentielle partnere. Vizio sælger ikke på nuværende tidspunkt TV-skærme i Europa.

Vizio Jump Ads

Eksempel på en Jump Ad på et Vizio TV. Foto: Selskabet

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Thomson lancerer 100" Google TV til vild startpris i Danmark

01 May 2025 |

Nordflix? Kulturministeren vil skabe nordisk alternativ til Netflix

01 May 2025 |

'Drømme OLED' med blå PHOLED klar til produktion, siger LG Display

01 May 2025 |

Wiz lancerer HDMI Sync Box til stemningslys bag TV'et

30 Apr 2025 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Netflix i maj

30 Apr 2025 |

OLED opfattes som 1,5x lysere end LCD, hævder Samsung Display

30 Apr 2025 |