Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonHome entertainment var 3,5 gange så stort som biograf-markedet i 2021 - FlatpanelsDK

Home entertainment var 3,5 gange så stort som biograf-markedet i 2021

24 Mar 2022 | Rasmus Larsen |

Magtforholdet mellem hjemmeunderholdning og biografer er på få år blevet vendt på hovedet og i 2021 lå 79% af en omsætning på knap 100 mia. dollars i 'home entertainment'.

Videounderholdning globalt

Markedet for videounderholdning nåede i 2021 tilbage på niveauet fra før coronapandemien. I den mellemliggende periode er biograferne blevet kraftigt decimeret, mens home entertainment er boomet, drevet af streaming. Vi skal ikke længere tilbage end 2016 for at finde en realitet, hvor biografmarkedet var større end home entertainment på global plan. Dengang var det nærmest utænkeligt, at nye storfilm fik streamingpremiere. Netflix havde året forinden udsendt sin første egenproducerede film, Beasts of No Nation. - "I 2021 udgjorde det digitale marked 72% af det kombinerede biograf- og hjemme/ mobilunderholdningsmarked, et fald fra 75% i 2020. Biografmarkedet (21%) og det fysiske marked (7%) udgjorde resten," fremgår det af Motion Picture Associations årsrapport, Theme Report 2021. Med til historien hører det, at biografer i 2020 og 2021 i mange lande var tvunget lukket i flere måneder.

Home entertainment 2021

Graf: MPA Theme report 2021. MPA har i årets rapport revideret foregående års tal

Streaming vinder frem, hvilket har betydet tilbagegang for filmskiver fra knap 20 mia. dollars globalt i 2015 til 6,5 mia. i 2021. MPA siger, at de ser optimistisk på fremtiden efter et par år med corona, som har ændret branchen. - "I løbet af de sidste to år har pandemien påvirket næsten alle aspekter af vores dagligdag og skabt nye og uventede udfordringer. Film-, tv- og streamingbranchen har ikke været immun, og på mange måder navigerer vi stadig i denne nye virkelighed. Men samtidig med, at Motion Picture Association fejrer 100 års jubilæum i år, har jeg en fornyet følelse af optimisme," skriver Charles H. Rivkin, formand og CEO for MPA. "Kort sagt markerede 2021 begyndelsen på vores branches hastige tilbagespring." Medregnes tv-pakker via kabel, antenne, IP og parabol, ser billedet anderledes ud. Sporten udgør dog en stor andel af omsætningen.

Pay TV 2021

Graf: MPA Theme report 2021

- Kilde: MPA

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Tilbudsjagten er opgraderet – kig ind!

28 Oct 2025 |

Oversigt: YouSee pris-stigninger og indholdsændringer i 2026

28 Oct 2025 |

Branchen i opråb: Ureguleret AI er trussel mod dansk kultur

28 Oct 2025 |

Tidligere B&O-designer: Anklager mod Canvas holder ikke

27 Oct 2025 |

Færdig dansk serie fra 2024 endt i streaming-limbo

27 Oct 2025 |

Norlys tv-pakker bliver endnu dyrere i 2026

27 Oct 2025 |