Netflix har udviklet to nye værktøjer til et opgør med password-deling, som til at starte med testes i tre lande. Det omfatter ekstra betaling samt mulighed for at omdanne en brugerprofil til en konto.
Password-deling på Netflix
Af Netflix's vilkår fremgår det, at en brugerkonto ikke må deles med individer udenfor husstanden, men hidtil har streaminggiganten set igennem fingre med den udbredte praksis.
En undersøgelse af analyseselskabet Wilke viste i 2020, at 27% af voksne danskere deler et password til en streamingtjeneste med en eller flere uden for deres husstand.
Netflix's Standard- og Premium-pakker tillader hhv. 2 og 4 samtidige streams, der kan bruges både ude og hjemme.
Selskabet har tidligere testet et værktøj, hvor brugere bedes verificerede en konto vha. email eller telefonnummer. Nu går selskabet skridtet videre med to ekstra værktøjer.
- "Over det seneste år har vi arbejdet på metoder til at muliggøre for medlemmer, der deler uden for deres husstand, at gøre det nemt og sikkert, samtidig med, at de betaler lidt mere. Og i løbet af de næste par uger vil vi lancere og teste to nye funktioner for vores medlemmer i Chile, Costa Rica og Peru," siger Chengyi Long, chef for Product Innovation, Netflix.
Med Netflix's egne ord:
Tilføj et ekstra medlem: Medlemmer på vores Standard- og Premium-pakker vil være i stand til at tilføje underkonti for op til to personer, de ikke bor sammen med – hver med deres egen profil, personlige anbefalinger, login og adgangskode – til en lavere pris: 2.380 CLP i Chile, 2,99 USD i Costa Rica og 7,9 PEN i Peru.
Overfør profil til en ny konto: Medlemmer på vores Basis-, Standard- og Premium-pakker kan gøre det muligt for personer, der deler deres konto, at overføre profiloplysninger enten til en ny konto eller en ekstra medlems underkonto – og beholde visningshistorikken, Min liste og personlige anbefalinger.
I Costa Rica koster Netflix hhv. 9, 13 og 16 dollars. En ekstra bruger til 3 dollars er således billigere end at oprette en ny konto.
Netflix oplyser, at man på baggrund af denne test vil beslutte, om de to tiltag skal udrulles globalt. Netflix havde ved årets indgang knap 222 mio. abonnenter.