Det globale salg af OLED TV steg sidste år med 80% til mere end 6,5 mio. enheder, ifølge analysefirmaet Omdia. Der er ca. 20 producenter og LG Electronics er klart førende.
Væksten fortsætter i 2022
Det globale marked for TV-skærme faldt til 213 mio. enheder i 2021 på baggrund af faldende salg af LCD TV. Samsung er stadig den førende producent efterfulgt af LG, Sony, TCL og Hisense, målt i omsætning.
I det voksende segment for OLED TV er LG Electronics førende med en markedsandel på 62%. LG Electronics solgte sidste år 4,04 mio. OLED TV, hvoraf 1,41 mio. blev solgt i 4. kvartal, ifølge Omdia og den koreanske avis The Korea Herald. Dermed er LGs salg fordoblet ift. 2020.

OLED TV vil fra i år være tilgængelige i 42 til 97 tommer
Der blev totalt set solgt 6,5 mio. OLED TV verden over i 2021. Salget forventes at stige til 8 mio. i år. LG Display, som frem til 2022 har været eneste leverandør af OLED TV-paneler, øger produktionskapaciteten mens Samsung Display melder sig på banen med QD-OLED.
Læs også: Første kig: QD-OLED skærme
LG Display leverer i øjeblikket OLED TV-paneler til omkring 20 mærker, heriblandt Bang & Olufsen, Changhong, Grundig, Hisense, Konka, Metz, LG Electronics, Loewe, Panasonic, Philips (TP Vision), Skyworth, Sharp, Sony, Toshiba, Vizio og Xiaomi.
OLED TV forventes at udgøre 42% af markedet for high-end TV (over 1500 dollars) i 2022 – en højere andel end i 2021. High-end LCD TV i formater på over 70-tommer er populære blandt forbrugere, mens OLED TV større end 70-tommer stadig er dyre. Salget af high-end "QLED" LCD TV forventes at falde i 2022.
- Kilde: Omdia via The Korea Herald