Mens vi venter på globale tal, så når home entertainment i USA nye højder med rekordsalg på 32,25 mia. dollars i 2021. Salg af DVD/Blu-ray og i særdeleshed biografbilletter falder.
Post-corona vækst
Det er streaming i abonnementsform, der driver væksten på markedet for hjemme-underholdning (home entertainment). Både herhjemme og i de store streamingtjenesters hjemland, USA, hvor abonnement (SVOD) udgør 78% af omsætningen.
Den årlige rapport fra Digital Entertainment Group (DEG) viser, at det totale home entertainment-marked i USA voksede knap 8% til 32,25 mia. dollars i 2021 ift. 2020 selvom forbrugerne vendte tilbage til en mere normal hverdag sidste år.
- "Det samlede amerikanske forbrug på tværs af digitale og fysiske hjemmeunderholdningsformater var i 2021 $32,3 mia., en stigning på næsten 8% fra de $30 mia., forbrugere brugte i 2020, hvilket var en rekordstor periode for hjemmevisning, idet forbrugere begrænsede deres aktivitet udenfor hjemmet som reaktion på spredningen af den nye coronavirus. I fjerde kvartal steg det samlede forbrug med mere end 11% til 8,6 mia. dollars, hvilket repræsenterer årets stærkeste vækstkvartal," skriver DEG (oversat).

Sell-Thru packaged | Salg af DVD, Blu-ray og UHD Blu-ray |
VOD | Video-on-demand, ikke-premierefilm til leje |
PVOD | Premium video-on-demand, premierefilm til køb/leje |
EST | Electronic sell-through, ikke-premierefilm til køb |
SVOD | Subscription video-on-demand, abonnementstjenester |
Box office | Billetsalg i biografer (USA) |
Salget af DVD/Blu-ray faldt ca. 20% ift. 2020, men i 4. kvartal noterede DEG sig faktisk en stigning på over 6% i salget af UHD Blu-ray.
Læs også: Dansk salg af DVD/Blu-ray dykkede under 1 mio. film i 2021
Salget af digitale film online (iTunes, Google Play osv.) faldt 19% mens udlejning af digitale film online faldt knap 24%. Tallene omfatter dog ikke PVOD, altså premierefilm i stuen, hvilket DEG estimerer til 525 mio. dollars i 2021 (eksklusiv Disney+ Premier Access).
Værst gik det ud over biograferne, som gik yderligere 30% tilbage i 2021 ift. katastrofeåret 2020. Dermed lå omsætningen på under 2,98 mia. dollars, hvilket kun er 200 mio. mere end salget af DVD/Blu-ray.
Læs også: 2021 blev et endnu dårligere dansk biografår end 2020
Den årlige rapport over det globale forbrugersalg på home entertainment og biografbilletter udgives til foråret.