Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonHome entertainment-marked når nye højder i USA mens biografer kæmper - FlatpanelsDK

Home entertainment-marked når nye højder i USA mens biografer kæmper

10 Feb 2022 | Rasmus Larsen |

Mens vi venter på globale tal, så når home entertainment i USA nye højder med rekordsalg på 32,25 mia. dollars i 2021. Salg af DVD/Blu-ray og i særdeleshed biografbilletter falder.

Post-corona vækst

Det er streaming i abonnementsform, der driver væksten på markedet for hjemme-underholdning (home entertainment). Både herhjemme og i de store streamingtjenesters hjemland, USA, hvor abonnement (SVOD) udgør 78% af omsætningen. Den årlige rapport fra Digital Entertainment Group (DEG) viser, at det totale home entertainment-marked i USA voksede knap 8% til 32,25 mia. dollars i 2021 ift. 2020 selvom forbrugerne vendte tilbage til en mere normal hverdag sidste år. - "Det samlede amerikanske forbrug på tværs af digitale og fysiske hjemmeunderholdningsformater var i 2021 $32,3 mia., en stigning på næsten 8% fra de $30 mia., forbrugere brugte i 2020, hvilket var en rekordstor periode for hjemmevisning, idet forbrugere begrænsede deres aktivitet udenfor hjemmet som reaktion på spredningen af den nye coronavirus. I fjerde kvartal steg det samlede forbrug med mere end 11% til 8,6 mia. dollars, hvilket repræsenterer årets stærkeste vækstkvartal," skriver DEG (oversat).

2021 home entertainment

Sell-Thru packagedSalg af DVD, Blu-ray og UHD Blu-ray
VODVideo-on-demand,
ikke-premierefilm til leje
PVODPremium video-on-demand,
premierefilm til køb/leje
ESTElectronic sell-through,
ikke-premierefilm til køb
SVODSubscription video-on-demand,
abonnementstjenester
Box officeBilletsalg i biografer (USA)
Salget af DVD/Blu-ray faldt ca. 20% ift. 2020, men i 4. kvartal noterede DEG sig faktisk en stigning på over 6% i salget af UHD Blu-ray. Læs også: Dansk salg af DVD/Blu-ray dykkede under 1 mio. film i 2021 Salget af digitale film online (iTunes, Google Play osv.) faldt 19% mens udlejning af digitale film online faldt knap 24%. Tallene omfatter dog ikke PVOD, altså premierefilm i stuen, hvilket DEG estimerer til 525 mio. dollars i 2021 (eksklusiv Disney+ Premier Access). Værst gik det ud over biograferne, som gik yderligere 30% tilbage i 2021 ift. katastrofeåret 2020. Dermed lå omsætningen på under 2,98 mia. dollars, hvilket kun er 200 mio. mere end salget af DVD/Blu-ray. Læs også: 2021 blev et endnu dårligere dansk biografår end 2020 Den årlige rapport over det globale forbrugersalg på home entertainment og biografbilletter udgives til foråret.
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Thomson lancerer 100" Google TV til vild startpris i Danmark

01 May 2025 |

Nordflix? Kulturministeren vil skabe nordisk alternativ til Netflix

01 May 2025 |

'Drømme OLED' med blå PHOLED klar til produktion, siger LG Display

01 May 2025 |

Wiz lancerer HDMI Sync Box til stemningslys bag TV'et

30 Apr 2025 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Netflix i maj

30 Apr 2025 |

OLED opfattes som 1,5x lysere end LCD, hævder Samsung Display

30 Apr 2025 |