Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonDR-rapport: Nyt stort fald i danskernes brug af flow-tv sidste år - FlatpanelsDK

DR-rapport: Nyt stort fald i danskernes brug af flow-tv sidste år

27 Jan 2022 | Per Fanefjord Laursen |

Youtube, DRTV og Netflix dominerer det voksende danske streamingforbrug, viser DRs nye forskerrapport nye status om medietrends og -bevægelser i 2021.

Traditionelt tv i Danmark

Forbruget af traditionelt tv faldt til under to timer dagligt (113 minutter) pr. borger i 2021, men nyeste data indikerer, at væksten i streaming stort set kompenserer for de seneste års fald i traditionelt tv-forbrug.  Det skriver DR’s medieforskerteam, der netop har udsendt ’Medieudviklingen 2021’ – den årlige, indsigtsfulde status om det forgangne års medietrends- og bevægelser. - "For første gang i seertalsmålingens knap 30-årige historie sneg forbruget af traditionelt tv sig under to timer pr. dansker pr. dag. Det betyder dog ikke, at der står en masse fladskærme og samler støv, for der bliver nemlig streamet tv-indhold som aldrig før," fremgår det. Samtidig er andelen af danskere, der kun streamer indhold, nu større end andelen af danskere, som kun bruger traditionelt tv. Men mediebrug er aldrig et enten-eller: Størst er stadig den gruppe medieforbrugere, som lader sig underholde af både streaming og traditionelt tv.

Medierapporten 2021

Note: Grafen dækker traditionelt flow-tv: Live + VOSDAL (Viewing On Same Day As Live)

Mange tjenester pr. husstand

Målt på antallet af streamingtjenester er Danmark i front med 1,3 tjeneste pr. husstand ifølge Ampere Analysis. Til sammenligning har englænderne i snit 1,1 tjeneste pr. husstand, mens tyskerne blot har adgang til 0,7 tjeneste, lyder status fra public service-organisationens forskerteam.  Streaminginteressen kommer også til udtryk, når man ser på danskernes brug af skærme. Ifølge EBU er Apple TV og Chromecast dobbelt så udbredte i Danmark, som i resten af Europa. Forekomsten af Smart TV placerer Danmark i den europæiske elite. 

Youtube har bedst fat i mediebrugerne

YouTube er landets mest benyttede streamingunivers i 2021 med en ugentlig rækkevidde på 54 %, viser DRs opgørelse. DRTV overhalede i årets løb Netflix målt på ugentlig dækning. 53 % af danskerne er mindst ugentligt forbi DRTV, mens 50 % klikker ind på Netflix.  Omkring hver fjerde dansker bruger Viaplay, TV 2 Play og Disney+ mindst en gang ugentligt. Herefter følger striben af mindre streamingtjenester som discovery+, Apple TV+ og C More. 

Medierapporten 2021

 

Sporten trækker folk til flow-tv

Ser man på det ”gamle" tv-marked tegner TV 2-familien sig fortsat for knap halvdelen af det samlede forbrug, viser DRs årlige status målt på seerandele. Det dækker over en mindre fremgang fra 2020, som primært er drevet af TV 2’s sportskanaler.  Sport har også løftet DR1 og DR2, som har samlet danskerne om både VM i håndbold, EM i fodbold og OL i Tokyo. Da Christian Eriksen kollapsede i Parken, fulgte 1,7 mio. med på DR1, og da danskerne spillede semifinale mod England, var der 2,4 mio. seere på DR1. Samlet set blev alle landsholdets EM-kampe fulgt af 9 ud af 10 danskere. NENT Group, der står bag TV3-kanalerne, kommer ud af 2021 med et mindre fald, mens Discovery Networks position fortsat er udfordret af en begrænset husstandsudbredelse, efter kanalerne faldt ud af YouSees tv-pakker i 2020.   

Medierapporten 2021

- Kilde: DR Medieudviklingen 2021, Foto: Agnete Schilchtkrull, DR Medieforskning

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

LGs 2024 OLED TV nu i handlen i Danmark

14 Jun 2024 |

Hisense tilslutter sig igen 8K-alliancen

14 Jun 2024 |

Der hamstres storskærme før en stor sportssommer

13 Jun 2024 |

Første 8K 3D-kamera til Apples Immersive Video-format afsløret

13 Jun 2024 |

Streamingtjenesten Max har nu tv-kanaler inkl. Kanal 5

12 Jun 2024 |

Ingen danske biografer kan vise 'Inderst inde 2' som Pixar ønsker

12 Jun 2024 |