HBO har nu 74 mio. abonnenter verden over og WarnerMedia vil investere over 18 mia. dollars i indhold i 2022 i et forsøg på at nærme sig Netflix og Disney.
Tre heste i front
Netflix er førende med 214 mio. abonnenter, mens Disney+ kan prale af 118 mio. abonnenter. HBO nåede op på 74 mio. ved udgangen af 2021, men det dækker over abonnenter på både HBO Max og HBO-kanaler.
HBO Max håber på at rykke tættere på sine to konkurrenter i 2022 og kommende år. Topchefen forventer, at streamingkrigen i stigende grad bliver et kapløb imellem tre spillere i front.
- "It's fair to say it's becoming a three-horse race at the front of the pack," siger Jason Kilar, adm. direktør for WarnerMedia som ejer HBO Max, i et interview med Financial Times.
WarnerMedia planlægger at investere over 18 mia. dollars – knap 120 mia. kroner – i indhold alene i år. Til sammenligning vil Netflix og Disney investere hhv. 17 og 33 mia. dollars. Disneys budget omfatter dog også dyre sportsrettigheder.
HBO Max kom til Danmark og Norden i oktober 2021. I år lanceres tjenesten i store dele af central- og østeuropa.
Som del af HBO Max-lanceringen i Europa reducerede Warner Bros biografvinduet fra ca. 120 dage til 45 dage. Det samme sker i 2022 i central- og østeuropa i takt med, at HBO Max træder ind på markederne. HBO Max har tidligere sagt, at de forventer at være til stede i 190 lande i 2026.
WarnerMedia og Discovery har annonceret planer om at fusionere. Denne fusion blev for nylig godkendt af EU og forventes gennemført i midten af 2022.
- Kilde: Financial Times