Fra januar bliver vi meget klogere på, hvor meget danskerne rent faktisk ser TV 2 PLAY, DR TV, Netflix, Viaplay, discovery+, HBO Max, Youtube eller videoklip på Facebook.
Fælles måling af al streaming
Nu er det slut med tilknappede streamingtjenester, der kun frigiver få udvalgte bidder af deres brugerdata. De helt nye seermålinger fra Nielsen vil fra januar dagligt afsløre ny viden om danskernes faktiske streamingvaner – hvad streamer vi, og hvor meget.
Seeradfærden i de danske hjem er under hastig forandring. Knap hver fjerde husstand i Danmark ikke længere en traditionel tv-pakke, og de komplekse adfærdsmønstre stiller øgede krav for at sikre endnu mere korrekt måling af forbruget.
Det er baggrunden for, at de førende tv-selskaber – TV 2, DR, Nordic Entertainment Group og Discovery Networks, og siden også Disney – har bestilt en ny mere sofistikeret analysemetode, der begynder den 1. januar 2022.
- "Nielsens samlede løsning har den fordel, at den afdækker det danske streamingforbrug i de danske hjem – og dermed et fælles billede på det danske streamingmarked," siger Frederik Barnholdt, head of Market & Performance Measurement Data & Insight hos TV 2, til Flatpanels.
Frederik Barnholdt er samtidig chef for tv-selskabernes styregruppe bag målingen.
- "I dag har vi ikke en branchefælles forbrugsmåling af danskernes streamingforbrug på tværs af danske og internationale streamingtjenester. Vi har alene målinger, som beror på adspurgt adfærd. Det betyder, at den nye data vil give et mere korrekt billede af danskernes ”tv”-sening på streaming baseret på reel adfærd. Det skal hjælpe os med at forstå, hvilke devices og tjenester danskerne anvender – og hvor forbruget flytter sig hen," siger han.
Også tal for Netflix og Youtube

Chantale Coulombe, kommerciel chef, Nielsen Danmark
Den største forskel fra de gamle målinger er langt mere indsigt i streaming. Fra 1. januar kommer der tal for forbruget på DRTV og TV 2 PLAY og de internationale streamingtjenester samt sociale mediers videoindhold. Altså, også streaming af tv-klip på Facebook.
- "Al videostreaming, som foregår i husstanden, vil blive målt, uanset om man ser TV 2 PLAY, DRTV, Netflix, Viaplay, discovery+, HBO Max, Youtube eller en video på Facebook. Fordi vi ved præcis, hvor mange smartphones, tablets, Chromecasts og andre devices der er i huset, og fordi vi ved, hvem der bruger dem hver især, kan vi måle nøjagtigt, hvem der streamer hvad hvornår," siger kommerciel chef Chantale Coulombe, Nielsen Danmark.
Frederik Barnholdt uddyber for Flatpanels, at Netflix ikke selv deltager i målingerne. Men Netflix's gennemslagskraft i Danmark bedømmes på tidsforbrug.
- "Netflix er ikke direkte deltager i målingen. Nielsen er dog i stand til at måle tidsforbrug på bl.a. Netflix via streaming-meteret i de danske panelhusstande. Det samme gælder for Youtube."
Faktaboks: Nye seertal – fokus på streaming
Det er første gang i 30 år, at seermålingerne får en ny leverandør. Siden 1. januar 1992 har Gallup (nu Kantar) stået for målingen af seertal i Danmark. Den nye seermåling fra Nielsen tager højde for danskernes ændrede medievaner, flere skærme, flere indholdstyper, streaming-sening og nye aktører.
- Nielsens nye måling benytter et tv- og streamingpanel på 1.750 husstande – det højeste antal nogensinde.
- Nielsen indfører et nyt såkaldt streamingmeter, som via routeren i husstandene måler videoseningen på alle enheder – smartphones, tablet, computer, chromecast og alle andre devices – i husstanden.
- Amerikanske Nielsen har erfaring med tv-, streaming og radio målinger i en række globale markeder. Nielsen har eksempelvis målt nationale seertal i USA siden 1950’erne. |
Flatpanels - Kilde og foto: Nielsen, TV 2