NBCUniversal forkorter biografvinduet fra 120 til ca. 45 dage i USA, Storbritannien og andre lande, hvor tjenesten Peacock opererer. Det gælder film fra Universal, Focus Features, Illumination og DreamWorks.
45 dage i biografen
Ligesom Disney og Warner Bros, har NBCUniversal nu annonceret planer om at reducere den periode, hvor film spiller eksklusivt i biografen for at sikre hurtigere adgang til nye film hjemme i stuerne.
Den nye distributionsmodel gælder fra 2022 og dækker "majoriteten" af film fra Universal Pictures, Focus Features, Illumination og DreamWorks Animation Films heriblandt The 355, Ticket To Paradise, The Black Phone, Marry Me, The Bad Guys, Downton Abbey: A New Era, Ambulance og Halloween Ends.
De største filmpremierer såsom Jurassic World: Dominion og Oppenheimer nævnes ikke og må formodes ikke at være omfattet.

Michael Bays Ambulance er en af de omfattede film
Efter 45 dage sendes filmene eksklusivt til selskabets egen streamingtjeneste Peacock, der opererer i USA, Storbritannien og inden længe Italien, Tyskland, Schweiz og Østrig.
I resten af Europa har Comcast (NBCUniversal, Peacock, Sky) slået sig sammen med ViacomCBS (Paramount, Paramount+, Showtime) om at lancere en ny fælles streamingtjeneste, SkyShowtime, næste år, såfremt det godkendes af konkurrence-myndighederne. Det oplyses ikke, om modellen med 45 dage strækker sig til SkyShowtime.
Selskabet har heller ikke kommenteret på planerne for 4K HDR og Dolby Atmos streaming, hvilket ikke findes i dag på Peacock.
Universal Filmed Entertainment Group siger, at de fortsat prioriterer biografoplevelsen, men mener samtidig, at beslutningen er på linje med de ændrede forventninger i markedet.
- "Prioritizing the theatrical experience and eventizing our world class content remains the cornerstone of our business," sagde Peter Levinsohn, Vice Chairman og Chief Distribution Officer, UFEG. "By ensuring our upcoming slate has both a theatrical window and timely Peacock debut, we satisfy the needs and expectations for key stakeholders across the spectrum, from our filmmakers and producing partners, to cinemagoers and Peacock subscribers."