8K udgør kun 0,2% af salget af TV-skærme verden over og det vil fortsætte i sløvt tempo i mindst 5 år endnu, lyder det fra analyseselskabet Omdia.
Mørke skyer over 8K
På den årlige branchekonference i Malaga – der passende hedder 4KHDR Summit – gjorde Senior Research Director for Media og Entertainment hos Omdia (tidligere IHS Markit), María Rua Aguete, status på salget af 8K TV og fremtidsudsigterne.
- "8K vil vokse meget langsomt, endnu langsommere end vi troede sidste år. Selv i Japan, som er det eneste land der har lanceret en 8K-kanal, er der ingen klar kommerciel lineup," sagde María Rua Aguete under hendes keynote, ifølge Advanced-Television.
Omdia forventer, at kun 9 millioner husstande verden over vil eje et 8K TV i 2025. I samme år vil salget nå kun 1,5 millioner enheder på årsbasis.
- "Vi tror ikke på, at 8K vil være et 'hjemmeformat', men i stedet et 'performanceformat', og ikke et format, der nydes af seere hjemme i stuerne i i hvert fald i de næste fem år. 8K udgjorde kun 0,2 procent af alle forsendelser af TV-skærme," sagde hun.

Samsung lancerede sine første 8K TV på IFA-messen i september 2018
Salget af 8K TV faldt sågar til 90.600 på verdensplan i årets andet kvartal i forhold til 96.000 i årets første kvartal. Samsung har en markedsandel på 70% indenfor 8K TV.
Læs også: MediaTeks nye kraftfulde Pentonic 7nm SoC kommer i 2022 flagskibs-TV
8K-indhold er fortsat en mangelvare. YouTube har et mindre udvalg af videoer i 8K-opløsning og en app med naturprogrammer, The Explorers, har netop lanceret deres første 8K HDR-indhold i USA på Roku-platformen. De førende streamingtjenester har stadig til gode at annoncere planer om 8K.
I stedet vender køberne blikket mod 4K TV og i særdeleshed OLED TV. Delmarkedet for OLED TV forventes at vokse 80% til 6,5 millioner enheder i 2021, og stige yderligere næste år når Samsung lancerer deres første QD-OLED TV.
- Kilde: 4K Summit via Advanced-Television