DR har i dag præsenteret en omfattende plan for digital udvikling, som bl.a. skal sætte DRTV mere i spil for alle danskere. Indhold produceres nu først og fremmest til digitalt brug.
DR's digitale plan
Efter knap 100 år med med flow-tv og flow-radio som omdrejningspunkt, peger DR på en ny nordstjerne. Nu sættes alle sejl ind for at få digitaliseret den dansk public service-udbyders platforme, indhold og tankegang.
- "I knap 100 år har DR i en flow-virkelighed leveret public service-tilbud til danskerne. Nu sætter vi retningen for, hvordan DR også fremover i en digital virkelighed kan bringe danskerne sammen om det vigtige. Vi øger derfor hastigheden for DR’s digitale udvikling. Flow-tv og -radio har og skal fortsat spille en vigtig rolle for DR, men udviklingen går på længere sigt kun én vej: mod det digitale. Og det er nu, vi skal handle," siger bestyrelsesformand i DR Marianne Bedsted.
DR har fremlagt en ny plan for den digitale overgang. Målet er, at 8 ud af 10 danskere i 2023 skal bruge DR's digital tjenester ugentligt, herunder streamingtjenesten DRTV. 3 ud af 4 danskere skal føle, at indholdet giver dem værdi ugentligt.

Indhold produceres til digitalt brug
DR og markedet som helhed er allerede godt på vej – 4 ud af 5 danskere streamer og hver 4. husstand har ikke længere tv-signal – men nu er det den digitale virkelighed, som sætter rammerne.
Det betyder eksempelvis, at DR's tv-indhold fremover udvikles og produceres først og fremmest til digitalt brug i stedet for at blive produceret ud fra en flow- og kanal-tankegang.
Læs også: DRTV opruster på nyheder og live-tv
Der blev ikke præsenteret konkrete nye funktioner på DRTV, men public service-udbyderen gav henover sommeren flere eksempler på, hvordan de digitale platforme kan løfte sportsdækningen. Dengang kunne Flatpanels også eksklusivt berette, at DR arbejder på 4K til arkivindhold.
Streamingtjenesten DRTV findes i dag til Apple TV, Android TV, HbbTV, PlayStation og udvalgte Smart TV. DRTV kan desuden ses på mobilenheder.
Følgende konkrete initiativer er opstillet i den plan, som blev præsenteret i dag.
DRTV – digital plan
DRTV skal være alle danskeres streamingtjeneste. DR’s streamingtjeneste skal være den digitale hovedindgang til DR’s tv-indhold. Det betyder, at DRTV skal være for alle, skal rumme alle genrer samt at der udvikles et helt nyt digitalt nyhedstilbud. Desuden skal DRTV tilbyde live-indhold samt et fast tilbud til dem, der interesserer sig særligt for blandt andet kultur og historie. Indholdet skal også præsenteres, så det er mere relevant for den enkelte bruger.
DR skal have et tydeligt og sammenhængende tilbud til de unge. Det er helt afgørende, at unge finder og bruger dansk public service-indhold. Derfor samles og styrkes DR’s unge-tilbud, både organisatorisk i DR og i forhold til brugerne. Indholdet fra P3 og DR3 på tværs af platforme og medier samles under ét brand, et nyt P3-brand, der bygger videre på DR’s tradition for dansk ungeindhold. Unge er sammen med børn en klar styrkeposition for DR - på lige fod med kultur og nyheder.
DR’s indhold skal udvikles og produceres til digitalt brug. DR vil foretage et skifte, så indholdet over tid først og fremmest skal udvikles og produceres til at udkomme på digitale platforme. Den digitale indholdsudvikling skal ske inden for alle DR’s genrer, herunder nyheder, dokumentar, kultur, musik og drama.
DR LYD skal have et styrket podcasttilbud og udnytte liveradio som digital styrkeposition. DR vil øge antallet af podcasts, da det er her flere og flere danskere lytter med, og da podcasts løser en række public service-opgaver særligt godt, blandt andet viden, politik og kultur. Der udvikles også en ny nyhedspodcast med regionalt indhold. DR skal samtidig fastholde og udvikle sin position inden for live-radio – også i et digitalt univers
Dr.dk skal være et nyhedssite for alle danskere. Dr.dk skal rumme mindre indhold end i dag og skal fremover først og fremmest give indsigt gennem et omnibus- nyhedstilbud. Samtidig skal dr.dk i højere grad være en indgang til DR’s øvrige public service-tilbud og gennem tværgående journalistik skabe større gennemslagskraft for DR’s indhold.
Danskerne skal kende DR’s tilbud og DR skal knytte stærkere relationer med brugerne på egne platforme. Mange digitale mediebrugere opdager ikke automatisk DR’s indhold. Derfor skal der gøres mere for, at de præsenteres for dette på de platforme, de benytter. Samtidig vil DR tilpasse sin tilstedeværelse på sociale medier, så formålet mere entydigt er at tiltrække brugerne til DR’s egne platforme. |
Flatpanels - Forsidefoto: Foto: Uffe Weng